Tjena och glad Valborg

Någon som har erfarenhet av att sätta kopplingsdosor (infällda) i Norge? Tycker det är svårt att hitta info om det så chansar på att någon här vet

Bakgrund: Är egentligen Norsk, men bott i Sverige i hela mitt yrkesverksamma liv. Nu ska farsan dra el i blivande badrum och har taklampa, spotlights, spegelbelysning, vägguttag samt pax fläkt.

Problemet är att kopplingsdosor inte finns att köpa så min fråga är hur man gör? Drar allt till brytaren och kopplar trots att det blir mycket trångt? Sätter apparatdosa på samma höjd som kopplingsdosor? Sätter ett blindlock i en fyrfaxram?

Allt är ju dessutom 2,5 kvarre vilket inte gör saken lättare
 
Redigerat:
Inte köpa kopplingsdosor i Norge ? Det går att gå med matning till en strömbrytardosa och sedan till objektet. Kan bli lite klurigt med att koppla ihop det i en dosa, då det är 2,5 m2 som ska vara i Norge. Är det som i Sverige 16 mm rör/slang i Norge. Annars köp dosor i Sverige och ta med. Nu verkar det som att det ska bli hempul av det hela och på den vägen uttalar jag inte om
 
J jonaserik skrev:
Inte köpa kopplingsdosor i Norge ? Det går att gå med matning till en strömbrytardosa och sedan till objektet. Kan bli lite klurigt med att koppla ihop det i en dosa, då det är 2,5 m2 som ska vara i Norge. Är det som i Sverige 16 mm rör/slang i Norge. Annars köp dosor i Sverige och ta med. Nu verkar det som att det ska bli hempul av det hela och på den vägen uttalar jag inte om
Hemmapul ja i och för sig. Jag är behörig elektriker och jobbet ska även godkännas av norsk elektriker. Ja det är 16/20 slang i Norge. Generellt har vanliga apparatdosor stosar i tre riktningar 6 stosar som standard så jag antar att det är det man får göra.

Vill inte smuggla över kopplingsdosor eftersom det inte säljs i Norge och således inte är standard
 
Jakopp Jakopp skrev:
Hemmapul ja i och för sig. Jag är behörig elektriker och jobbet ska även godkännas av norsk elektriker. Ja det är 16/20 slang i Norge. Generellt har vanliga apparatdosor stosar i tre riktningar 6 stosar som standard så jag antar att det är det man får göra.

Vill inte smuggla över kopplingsdosor eftersom det inte säljs i Norge och således inte är standard
Det hade jag inte en aning om det med dosorna. Men hur gör dom med en matning då, som ska vara för flera 1-fasobjekt, vi här kopplar och delar upp i en dosa. Skulle vara intresant och se hur deras dosor ser ut. Du säger 6 utlopp på en dosa, är dom djupare då än våra svenska, så det går att koppla bakom en brytare.
Har du en länk hur dom ser ut, nog fler som är intresserade.
 
J jonaserik skrev:
Det hade jag inte en aning om det med dosorna. Men hur gör dom med en matning då, som ska vara för flera 1-fasobjekt, vi här kopplar och delar upp i en dosa. Skulle vara intresant och se hur deras dosor ser ut. Du säger 6 utlopp på en dosa, är dom djupare då än våra svenska, så det går att koppla bakom en brytare.
Har du en länk hur dom ser ut, nog fler som är intresserade.
Ja jag blev också förvånad, men å andra sidan har farsan inkommande på 3x 63A knivsäkringar 3fas 230V

I princip identiska dosor som Schneider sätter vi. Samma djup. SGs dosor är också populära där. Fun fact: Exxact apparater eller hager säkringar används i princip aldrig.

https://www.megaflis.no/elektro/tak...6Yq8zwpYulsqVey2f-Lmz6Jad9MoiCloaAt2bEALw_wcB
 
  • Gilla
solidbase
  • Laddar…
Du får väl göra som man gör i Sverige, koppla i takdosan.
 
Finna det inte extra djupa apparatdosor och göra all koppling i den? Dvs bakom/under lysknappen tycker det blir kanon här hemma i svedala när man gör så istället för takdosan eller separat kopplingsdosa.
 
E elmont skrev:
Du får väl göra som man gör i Sverige, koppla i takdosan.
Förstår din tanke, men det är inte tänkt att vara någon takdosa. Med taklampa menade jag en pendellampa i ena hörnet
L Lutte skrev:
Finna det inte extra djupa apparatdosor och göra all koppling i den? Dvs bakom/under lysknappen tycker det blir kanon här hemma i svedala när man gör så istället för takdosan eller separat kopplingsdosa.
Ja det lutar åt denna lösningen. Finns ju dosor med utrymme för exempelvis en dosdimmer under dosan. Big box.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.