Vad jag har sett så är alltid kopplingsdosan ~10cm under tak. Finns det någon el-anledning till det eller bara kutym eller estetik?
Tänker att elen kommer från golv upp och därav borde kanske vara mer naturligt att lägga kopplingsdosan vid golv och därifrån grena ut till platser som elen ska?

Vidare har jag förstått det rätt att jag som inte är elektriker kan dra el kablar, allt utan påläggande i kabelkanaler som man kan öppna och följa kablarna och en elektriker godkänner dragning och kopplar det till elskåp?

Tack för svar,

Jag tror att en vanlig tumregel är att kopplingsdosor monteras 20cm under tak. Men Kopplingsdosor undviks väl så långt som möjligt. Det är vanligt att koppling och förgrening sker i takdosor.

Angående fast installationen så får du inte göra ett smack själv (förutom att byta vägguttag eller strömbrytare) om du inte har egen auktorisation eller är anställd i ett företag med egenkontrollprogram.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Du får inte ens dra rör utan kabel om det är rör för elkabel om jag förstår det rätt ....

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A AKEAL skrev:
Vad jag har sett så är alltid kopplingsdosan ~10cm under tak. Finns det någon el-anledning till det eller bara kutym eller estetik?
Tänker att elen kommer från golv upp och därav borde kanske vara mer naturligt att lägga kopplingsdosan vid golv och därifrån grena ut till platser som elen ska?

Vidare har jag förstått det rätt att jag som inte är elektriker kan dra el kablar, allt utan påläggande i kabelkanaler som man kan öppna och följa kablarna och en elektriker godkänner dragning och kopplar det till elskåp?

Tack för svar,
Vanligen drar man det mesta av rör/slang i taken och använder takdosorna som kopplingsdosor.
Ps
Och utan "behörighet" får man inte göra nått som ska vara en del av en elinstallation.

Nej som icke elektriker så får du inte dra varken kablar eller elrör, eller installera dosor. Att sedan många gör det ändå är en annan sak.

När det gäller placering av kopplingsdosa nära tak eller golv. Så är en faktor att doslocket måste vara omöjligt att öppna utan verktyg om det sitter lågt.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Elektriker, speciellt jag själv, hatar att ligga på golvet och greja i en dosa...

Om det funkar praktiskt kan du istället låta kabeln underifrån landa i en apparatdosa som vanligen sitter på på 1 meters höjd, och därifrån fortsätta, eventuellt till en kopplingsdosa eller direkt till andra apparatdosor.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
A
SS 437 01 02 anger i 11.1 Kanalisation:

Dosor för annat ändamål än inkopplingspunkt för belysning på vägg ska placeras minst 300 mm under ett fast monterat innertak.

D
A avh67f skrev:
SS 437 01 02 anger i 11.1 Kanalisation:

Dosor för annat ändamål än inkopplingspunkt för belysning på vägg ska placeras minst 300 mm under ett fast monterat innertak.
Lustigt, i äldre kåkar ligger de kloss mot hålkälslist, i halvgamla (som min) på 20 cm.

Det är skillnad på kulodosor och infällda dosor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.