Hej!
Tänkte fara iväg till bauhaus och köpa kopplingsdosor som passar till 20mm flexslang.
Såg i ögonvrån att jag hade några liggandes hemma.
Blev lite förvånad då hålen var lite små.
Men denna passar väl inte till 20 mm flex?
Finns det ens till 20 mm?
Mvh
Fredrik

Attans, ser att det tom är 25 mm flex jag har monterat. Finns det kopplingsdosor för 25 mm?

• Kopplingsdosa markerad för 16mm och 25mm hål på ett träbord, bredvid en dator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Aha, man skruvar fast en annan förskruvning!
Smart!

Finns ingen röranslutning som håller ip68. Då är det kabel in som gäller.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej igen,

Misstog mig då jag hade bauhaus site framför mig. Flexslangen är en 20mm,vilket ser ut att vara tur, kanske. (ledsen för virrigheten)
Kan detta vara en ok montering? Ser ju ut som om genomföringen i kopplingsdosan är gjord för att trä in en 20mm flexslang.
(Dosan ska sitta i en krypgrund. Så det kanske kan falla på IP-klass?)

Mvh
Fredrik

• Hand som håller en kopplingsdosa med en 20mm flexslang monterad.
    Skapa konto
  • En hand som håller en vit kopplingsdosa med en 20mm flexslang monterad genomtänkt genom dosans öppning.
    Skapa konto
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Om du ska gå vidare med vanlig kabel från dosan kanske du kan trä i kabel även mot där slangen mynnar. Så behöver du inte gå med slang fram till och in i dosan. Det blir lite hempularstämpel på det oavsett om du haft mer korrekt muff etc för anslutningen.

Mikael_L
Visst fäster du flexslangen en bit utanför dosan, men så nära att det svårligen kan dras ur?

Isåfall är det där helt OK och godkänt, förutsatt att det inte sprutar, rinner eller droppar vatten på dosan.
Vilket antagligen är förödande för krypgrunden, så det lär ju aldrig ske.

Om det befaras någon riktig vattenbegjutning liknande det jag skrev ovan så får man åtminstone börja överväga ifall det räcker eller inte räcker sådär. Men jag tror som sagt att du svarar nej på de frågorna, och då är den genomföring du gjort helt OK.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Om du ska gå vidare med vanlig kabel från dosan kanske du kan trä i kabel även mot där slangen mynnar. Så behöver du inte gå med slang fram till och in i dosan. Det blir lite hempularstämpel på det oavsett om du haft mer korrekt muff etc för anslutningen.
Det beror ju lite på diverse, om det verkar hempularaktigt.

I styrinstallationer drar jag lite halv-ofta in flexslang/VPrör in i dosor, men det är som oftast svagström då, och röret går ner till någon givare eller tryckknapp i en vägg, typ.
Jag har börjat köra mycket med ABB ap9 dosa, som fungerar utmärkt att trycka in ett 16 rör i.
2142969A.jpg

• Gilla
Emil_K och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det känns ju också ibland bra att dra rör/slang rakt in i dosan för att förhindra insekter, fukt och smuts att komma in genom röret, eller att det drar luft genom.
Går ju dock ofta att täta röret istället, men ibland känns det bättre att låta röret mynna ut direkt in i dosan.

Hej,
Jag tror elektrikern kommer förlägga FK-ledning,3 st 1,5 mm.

Så jag behöver skapa en väg för el genom min krypgrund för att dra el under huset.

Jag har ett utrymme på ena sidan huset dit el är matat idag. Men brunnshålet ligger på andra sidan huset med en pump som behöver matas.

Se denna bild. (Rött och blått är alternativ för PEM-slang)
Så jag behöver sätta en dosor på var sida på insidorna av krypgrunden, sammankopplade med flexslang. Toppen vore ju OM det går att använda dylika dosa sammanbundna med 20mm flexslang.
Dosorna fungerar ju bara som "böj". Hade jag kört obruten flexslang blir det ju en olämplig böj ut från väggen.

Toppen vore ju om det går att ha dylika dosa -> 20mm_flex_slang - > dosa.

Hej, nu ser jag era svar (var lite långsam där).
Så då lutar det åt så som jag hoppades.
Enormt stort tack.
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej,
Jag tror elektrikern kommer förlägga FK-ledning,3 st 1,5 mm.

Så jag behöver skapa en väg för el genom min krypgrund för att dra el under huset.

Jag har ett utrymme på ena sidan huset dit el är matat idag. Men brunnshålet ligger på andra sidan huset med en pump som behöver matas.

Se denna bild. (Rött och blått är alternativ för PEM-slang)
Så jag behöver sätta en dosor på var sida på insidorna av krypgrunden, sammankopplade med flexslang. Toppen vore ju OM det går att använda dylika dosa sammanbundna med 20mm flexslang.
Dosorna fungerar ju bara som "böj". Hade jag kört obruten flexslang blir det ju en olämplig böj ut från väggen.
[bild]

Toppen vore ju om det går att ha dylika dosa -> 20mm_flex_slang - > dosa.
Med vad du visar här är det ännu mer märkligt att göra som du tänkt. Jag håller med Mikael om att det finns många fall där det går bra och invändningsfritt. Men det jag menar med hempularstämpel är blandningen av sätt och det alltför vanliga då att se FK i slangar som någon ny sorts universalkabel. Och i ditt fall blir det under alla omständigheter fel när du ska ut mot brunnen. Beroende på hur det ser ut kan din lösning passa första biten ner i grunden och sen kabel där och ut till brunnen. Finns inget som hindrar att du med fördel använder styva rör därnere i stället för slang, som en hjälp att trä kabeln enkelt och skyddat i med få infästningar och öppet vid knepiga passager osv.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej
Tackar för alla svar!
Styrkan med byggahus.se!!

Tänkte förklara lite mer exakt.
I detta utrymme kommer elmatningen som ni ser på bilden. Här tror jag EKK:n på bilden lämpligast dras till en dosa. Bakom dosan blir det ett hål rätt igenom väggen.
(se nästa inlägg)

• Ett oplockat elförsörjningsutrymme med synlig EKK-kabel, dosa och expanderingskärl.
    Skapa konto
Redigerat:
Här är vi nu i krypgrunden på andra sidan väggen. Här är det väl lämpligt att på hålet (som ännu inte är borrat) i väggen sätta en annan dosa. Från denna dosa dras en flexslang 20mm till väggen mitt emot. Där avslutar jag med en dosa över det hål som vätter genom väggen till brunnssidan.
(se fortsättning i nästa inlägg)

• Krypgrund med isolerade rör och en väntande dosa för elektrisk installation, oisolerat rör i förgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.