Hej, som ni ser på bilden ena skruvben är sönder och undrar var kan få tag på såna kopllingsdosor.
Också, som ni ser på bilden med lampan,kabel kommer uppifrån och ligger under armaturen. Hur kan man få det snygg för att lampan skall ligga an mot väggen.

//tack

• Elektrisk koppling i dosa med WAGO-klämmor och ett sönder skruvben, kabeln ligger ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad utomhuslampa med brutet fäste och synlig kabel mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt lampa och karva ur lite material i kåpan så att kabeln ryms. I den bästa av världar hade man flyttat upp lampan såpass mycket att kabeln kommer in underifrån för att undvika att det rinner in vatten (eller så att kåpan täcker hålet i väggen och kabeln inte syns alls).

Eller flytta upp lampan så att den täcker kabelns utlopp så behöver du inte karva. Svårt att bedöma om lampan hamnar snyggt.

Dosan ser ut att vara en apparatdosa av ROT-typ avsedd för infällt montage. Fattar inte riktigt var och hur den sitter men det ser skumt ut.

zarkov zarkov skrev:
Byt lampa och karva ur lite material i kåpan så att kabeln ryms. I den bästa av världar hade man flyttat upp lampan såpass mycket att kabeln kommer in underifrån för att undvika att det rinner in vatten (eller så att kåpan täcker hålet i väggen och kabeln inte syns alls).
Eller om det blir fult att flytta upp lampan kanske man kan flytta ner kabeln (y)

E
Skruvarna brukar vara vanliga M-gängade skruv med sexkantsskalle. Den går att ta bort och byta ut om armaturen lossas helt från väggen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Dosan ser ut att vara en apparatdosa av ROT-typ avsedd för infällt montage. Fattar inte riktigt var och hur den sitter men det ser skumt ut.
Den svarta dosan ligger under vita lamparmaturen. Det var så när jag flyttat in.

Det finns eg ingen anledning att ha en dosa där, de flesta väggarmaturer har plats för ett par skarvar.

Bästa svaret

E
"Dosan" hör till armaturen och är den del av armaturen som skruvas fast på väggen.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
"Dosan" hör till armaturen och är den del av armaturen som skruvas fast på väggen.
Ok då måste nog köpa en hel lampa kanske om inte hittar bara skruvpinnar som kan byttas ut. Fanns en liknande och billig på clas ohlson.

//tack

zarkov zarkov skrev:
Det finns eg ingen anledning att ha en dosa där, de flesta väggarmaturer har plats för ett par skarvar.
Om inte dosan sitter där, så uppfylls inte IP-klassningen.

E
Nico Eze Nico Eze skrev:
Ok då måste nog köpa en hel lampa kanske om inte hittar bara skruvpinnar som kan byttas ut. Fanns en liknande och billig på clas ohlson.

//tack
Killa mitt svar i inlägg #6. Skruven är åtkomlig när bottenplattan skruvas loss från väggen

E Emil_K skrev:
Killa mitt svar i inlägg #6. Skruven är åtkomlig när bottenplattan skruvas loss från väggen

Ja tack för alla svar . Jag skall köpa en ny armatur som täcker hela kabel det blir bättre och snyggare så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.