Det droppar från översta kopplingen till höger. Hur fixar jag detta utan att förstöra något 🤪

• Närbild på rörkopplingar där den översta till höger har en vattendroppe hängande, vilket antyder en möjlig läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A. Dra åt den högra muttern lite hårdare med hjälp av två skiftnycklar. Den ena för att hålla runt mittendelen, den andra för att dra åt muttern.

B. Stänger av vattnet, använder två skiftnycklar att lossa den högra muttern. Dra ur röret och kontrollera att klämringen har deformerat röret korrekt.. Om klämringen går att dra av är kopplingen felmonterad. Då behöver du montera om den. Kontrollera även om det finns en stödhylsa istoppad i rörändan. Det ser ut att vara mjuka rör och dessa har i alla tider krävt stödhylsa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar! Jag ska prova alt 1 och se om det funkar.

Och som vanligt när man skall greja med droppande/läckande rör: notera var avstängningen till vattnet finns och ha ett verktyg för denna i beredskap.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Är det övre röret deformerat eller är det bara fotot som luras?
Två röranslutningar, där det övre röret verkar deformerat; röret är markerat med röd cirkel.
Skapa konto

Centano Centano skrev:
Är det övre röret deformerat eller är det bara fotot som luras?
[bild]
Nej det var så trångt att fota att vinkeln blev konstig

Är de tätt så är de rätt!

Och det är inte så att det är mjuka rör utan stödhylsa?

Krilleman
Jag gissar också på installation utan stödhylsa.
Eventuellt är det mjuka rör också för att spä på det lite extra.

Halvhårda är ju standard i badrum för kromade kopparrör, men det är även krav på dessa att använda stödhylsa enligt dagens regler.

Dessutom var det ganska många år sedan kravet på stödhylsa i halvhårda kopparrör kom. Jag kommer ihåg vilket bygge jag var på jag var när detta infördes, men inte exakt vilket år. Men gissningsvis 2016.

När är TS installation utförd?

Kopparrörhylsa utan stödhylsa för installation i badrum.
Skapa konto

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Och det är inte så att det är mjuka rör utan stödhylsa?
Hur vet man det?

Krilleman Krilleman skrev:
Jag gissar också på installation utan stödhylsa.
Eventuellt är det mjuka rör också för att spä på det lite extra.

Halvhårda är ju standard i badrum för kromade kopparrör, men det är även krav på dessa att använda stödhylsa enligt dagens regler.

Dessutom var det ganska många år sedan kravet på stödhylsa i halvhårda kopparrör kom. Jag kommer ihåg vilket bygge jag var på jag var när detta infördes, men inte exakt vilket år. Men gissningsvis 2016.

När är TS installation utförd?

[bild]
2007 byggdes badrummet

TorOdd TorOdd skrev:
Hur vet man det?
Lossa röret och se om det sitter en stödhylsa i det.

Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Lossa röret och se om det sitter en stödhylsa i det.
2007 var det inget krav på stödhylsa i förkromade halvhårda kopparrör...

• Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.