Ska byta spishäll och det finns en tråd extra på den nya kabeln. Kan ni se hur jag ska koppla det?
Eller kan jag använda den gamla kabeln med fyra trådar?
Bild 1 med kontakt: gamla hällen
Bild två: nya hällen med nu sladd.
Sista två bilderna: uttaget
Eller kan jag använda den gamla kabeln med fyra trådar?
Bild 1 med kontakt: gamla hällen
Bild två: nya hällen med nu sladd.
Sista två bilderna: uttaget
Redigerat:
I Sverige och om man har 3-fas i Perilexuttaget så ska man använda alternativet "380-415 V 2N~". Grå ledning i den nya kabeln används ej och kan isoleras. Men jag skulle återanvända den gamla kabeln om den är i fint skick. Sedan bör man gärna kontrollera om det stämmer att ugnen är kopplad till precis den fas/säkring som spishällen inte använder. (Som saknar ledning till skruven i Perilex-proppen).
Faserna blandas oftast ändå huller om buller när man installerar el och det finns olika åsikter vad som är L1, L2 och L3 i ett Perilexuttag. Går inte att lita på färgerna förutom gul/grön som enbart får vara jord och inget annat. Tyvärr kan det dock förekomma att hemmapulare använder gulgrön som t.ex. tändtråd för att slippa köpa rätt kabel och det kan sluta med en allvarlig el-olycka.
Redigerat:
Men jag kan inte bränna hällen om jag blandar dem färgerna då?J Josth skrev:
Ja du kan bränna hällen om du kopplar fel om den saknar inbyggt skydd mot 400 V. Det avgörande är att kunna koppla rätt oavsett vilka färgerna är. Du måste koppla faser och nolla korrekt men vilka färger de har kan variera och det kontrollerar man när man börjar genom att mäta spänningarna.
Klicka här för att svara