Ska byta spishäll och det finns en tråd extra på den nya kabeln. Kan ni se hur jag ska koppla det?
Eller kan jag använda den gamla kabeln med fyra trådar?
Bild 1 med kontakt: gamla hällen
Bild två: nya hällen med nu sladd.
Sista två bilderna: uttaget

• Närbild på baksidan av gammal spishäll med ansluten elkontakt som visar kabeldragning och anslutningsschema. Användarmanual synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruksanvisning för spishäll med kopplingsschema och kabel med fem trådar i olika färger syns.
    Skapa konto
  • Anslutningspanel på undersidan av spishäll med flera kopplingspunkter och skruvar synliga.
    Skapa konto
  • Närbild av kontakt på gammal spishäll med kablar anslutna, placerad på en träyta.
    Skapa konto
  • Gammal spishälls kontakt med fyra trådar anslutna i ett uttag på träpanel.
    Skapa konto
Redigerat:
I Sverige och om man har 3-fas i Perilexuttaget så ska man använda alternativet "380-415 V 2N~". Grå ledning i den nya kabeln används ej och kan isoleras. Men jag skulle återanvända den gamla kabeln om den är i fint skick. Sedan bör man gärna kontrollera om det stämmer att ugnen är kopplad till precis den fas/säkring som spishällen inte använder. (Som saknar ledning till skruven i Perilex-proppen).

Tack! Det märkliga är att tidigare har svart kabel suttit kopplat med vit kabel i uttaget. Den svarta i uttaget sitter i stiftet som inte har någon koppling till hankontakten.

Faserna blandas oftast ändå huller om buller när man installerar el och det finns olika åsikter vad som är L1, L2 och L3 i ett Perilexuttag. Går inte att lita på färgerna förutom gul/grön som enbart får vara jord och inget annat. Tyvärr kan det dock förekomma att hemmapulare använder gulgrön som t.ex. tändtråd för att slippa köpa rätt kabel och det kan sluta med en allvarlig el-olycka.

Redigerat:
J Josth skrev:
Faserna blandas oftast ändå huller om buller när man installerar el och det finns olika åsikter vad som är L1, L2 och L3 i ett Perilexuttag. Går inte att lita på färgerna förutom gul/grön som enbart får vara jord och inget annat.
Men jag kan inte bränna hällen om jag blandar dem färgerna då?

Ja du kan bränna hällen om du kopplar fel om den saknar inbyggt skydd mot 400 V. Det avgörande är att kunna koppla rätt oavsett vilka färgerna är. Du måste koppla faser och nolla korrekt men vilka färger de har kan variera och det kontrollerar man när man börjar genom att mäta spänningarna.

Använd den gamla kabeln och koppla så här:

Jag har markerat med gult vilka nummer på din gamla som motsvarar platsen på den nya.
Blå nolla ska kopplas med den befintliga bygeln på plats.

Kretspanel med markerade anslutningar för färgkodade kablar: grön/gul, blå, svart; numrerade platser: 1, 2, 4 för koppling av gamla och nya kablar.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.