Hej!

jag har restaurerat en gammal golvlampa och bytt kablaget i den. Har kopplat såsom det var när jag tog isär den men skulle gärna få expertisens titt att allt ser korrekt och riktigt ut. Lampan har två lyskällor och det är från dem kablarna i överkant kommer. Stort tack!
Närbild av eluttag under installation med synliga kablar och eldosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en lampa ansluten med blå och bruna ledningar och en monterad strömbrytare.
Skapa konto

Närbild av eluttag under installation med synliga kablar och eldosor.
Skapa konto

• Eluttag under installation med synliga ledningar och anslutningsterminaler, monterat på blått rör.
    Skapa konto
spelar ju ingen roll för funktionen men varför denna blandning av blå och brun? Varför inte använda färg för färg?

• Gilla
Norktork och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
spelar ju ingen roll för funktionen men varför denna blandning av blå och brun? Varför inte använda färg för färg?
Du tänker i sockerbiten? Enbart för att den var kopplad så när jag plockade isär. Kan med fördel byta plats på brun och blå från golvsladden (vänstra sidan av sockerbiten). I brytaren är det också för att det såg ut så från start. Bör jag byta till brun från brytaren till sockerbiten?

Bör är väl att ta i, hade jag gjort det så hade jag tagit en stump från den bruna rullen.

Protte

• Gilla
Norktork och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
prototypen prototypen skrev:
Bör är väl att ta i, hade jag gjort det så hade jag tagit en stump från den bruna rullen.

Protte
Tack! Ser detta bättre ut? I övrigt korrekt?
Eluttag monterat på en blå stolpe med synliga kablar och anslutningar, fråga om korrekt installation.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nu behöver du bara sätta stickproppen åt rätt håll också............

Protte

Protte
Håller helt med vad du skriver om byte till rätt färg, det sista var väl dock lite onödigt, möjligen med en ;) i så fall.

Protte
Antar att det var menat som ett skämt iom att det går att vrida hursom på stickproppen utan påverkan.

Edit: tack för hjälpen, lite skumt att de hade fel färgkodning i original på lampan (bumling), se nedan bild. Men tolkar det som att allt är ok nu.
Öppnad lampsockel visar trassliga ledningar och en kabelanslutning med fel färgkodning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det finns alltid klåpare men nu ser det proffsig ut, grön/gul är alltid (utan undantag) jord o blå så långt det är möjligt (i kabel) nollan. Snyggt

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.