Hej, jag har tabbat mig lite i käksbygget och inte mätt tillräckligt noga när jag monterade genomföringen för fläkten. Jag kommer ha fläkten centrerad över 150-strecket i bild, men som synes behöver den övre delen av fläkten i så fall vara uppåt 300mm bred för att täcka hela flexröret.
Felplacerat flexrör för köksfläkt genom tak med mätsticka vid 150 mm markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna storlek på fläkt verkar vara svår att få tag i och begränsar oss därför rejält i inköp. Så vitt jag kan se det finns några olika alternativ här:

1. Öppna taket igen, flytta röret i sidled, stänga och vara glad. Detta ser jag som oöverstigligt mycket arbete, jag har redan hållit på för länge med köket med ständiga problem som uppdagas.
2. Hitta en fläkt med dessa speciella mått. Denna verkar ok https://www.klarstein.se/Vitvaror/K...stat-rostfritt-stal-60-cm.html#productReviews
3. Be en plåtslagare specialtillverka en kåpa med de exakta mått jag söker. Känns som overkill för ett fritidshus, och som en grej som kommer ta ett halvår att få till...
4. Bygga en liten låda som en del av taket som döljer den rördel som skiftar kanalen sidledes. Den behöver ju bara flyttas 50 mm för att allt ska vara frid och fröjd. Jag tänker att något av denna typ fast superkort borde finnas, men har inte hittat det. Antagligen för att jag inte kollat tillräckligt noga, alt inte vet vad jag ska söka på. https://ventilation.se/vaggkanal-12...W7iToO8roy0PSimNhT7l0uQLBmyk9hGIaAofwEALw_wcB

Det lutar åt alternativ 2, men jag skulle gärna vilja veta mer hur ni som kan skulle löst nr 4. Att det bygger lite, kanske max 50-70 mm är kritiskt då takhöjden inne vid vägg är endast 2,2 m.

Förstår inte riktigt...
Är gipset taket?
Är 150-strecket det som syns överst i bild, intill genomföringen?

I så fall linjerar ju genomföringen och strecket, och så även fläkten?

J Jonazz skrev:
Förstår inte riktigt...
Är gipset taket?
Är 150-strecket det som syns överst i bild, intill genomföringen?

I så fall linjerar ju genomföringen och strecket, och så även fläkten?
Förlåt, jag skulle varit tydligare. Gipset är taket.150-strecket är centrum fläkt. Det linjerar med ytterkant vänster av rör, men en normal fläkt verkar vara runt 200 bred upptill och täcker därmed inte röret helt. Har ritat in hur vad som behöver täckas. blir knappa 300 mm, om jag lagar den onödigt breda håltagningen i gipset.
Ventilationsrör i taket markerat med blå linjer bredvid ett måttband för storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och om det är som Jonazz skriver och det är en väggmonterad fläkt där kåpan som täcker fläktslangen i själva fläkten är för liten fungerar det väl fint med en vitmålad träskiva som monteras i taket och där hålet är korrekt storlek.

Eftersom taket ser omålat ut, så hade jag flyttat det i sidled så det hamnar rätt, det ser ut som att du ändå glömt brandisoleringen som skall gå genom innertaket.

S Svante Svenson skrev:
och om det är som Jonazz skriver och det är en väggmonterad fläkt där kåpan som täcker fläktslangen i själva fläkten är för liten fungerar det väl fint med en vitmålad träskiva som monteras i taket och där hålet är korrekt storlek.
Jag är med på att hålet kan tightas in mot kanalen, men som sagt i tidigare inlägg är det få fläktar som täcker in ett rör som är så förskjutet åt sidan.

E egge80 skrev:
Eftersom taket ser omålat ut, så hade jag flyttat det i sidled så det hamnar rätt, det ser ut som att du ändå glömt brandisoleringen som skall gå genom innertaket.
Jo det är alternativ 1...

Med brandisolering antar jag att du syftar på den mineralull som man sätter runt im-kanalen vid genomföringar? Hur kan du se att den saknas när jag inte har ett rör utan bara en stos? Ovan stosen är det isolerat mot brännbart och det kommer det bli även nedanför. Jag är med på att jag kommer få ta bort lite OSB, för att få till avstånden, har reglat ut lite extra isolering på insidan i samband med renovering och fönsterbyte.

jonmo jonmo skrev:
Förlåt, jag skulle varit tydligare. Gipset är taket.150-strecket är centrum fläkt. Det linjerar med ytterkant vänster av rör, men en normal fläkt verkar vara runt 200 bred upptill och täcker därmed inte röret helt. Har ritat in hur vad som behöver täckas. blir knappa 300 mm, om jag lagar den onödigt breda håltagningen i gipset.
[bild]
Då förstår jag (ser nu att det står 150 vid strecket...).
Om du absolut inte vill flytta genomföringen (vilket jag förstår), så måste du ju bygga in den böj du behöver ha på röret.
En möjlighet är att bygga en låda i plåt eller gips, som du själv skriver.
En annan möjlighet är att låta hela röret gå inuti ett överskåp, men det kanske inte går ihop med övriga köket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.