Hej!

Har köpt en Shelly 3EM för att mäta vad mitt värmesystem förbrukar (CTC EcoEL/EcoAir från 2009).
Har en fundering avseende det kopplingsschema jag fick med produkten.

El-schemat visar trefasanslutning med strömbrytare, energimätare och optionell kärna för neutralledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På schemat illstureras en "3 phase breaker". Om min koppling/mätning kommer att vara efter min elcentral, dit faserna som jag skall mätas går till var sin 16A säkring, är då ytterligare säkringar efter överflödiga?

Här är mitt tänkta kopplingsschema:
Elektriskt kopplingsschema för värmepump till huvudsäkringslåda med färghantering och terminalblock.
Skapa konto

Och här är min fråga ställd i illustrationen
Elektrisk kopplingsschema för värmepump med säkringslåda och fråga om extra fasbrytare.
Skapa konto

Manual: https://kb.shelly.cloud/__attachmen...e?inst-v=58bf27aa-cc2a-4d8b-a1f1-90cf3deb8527

Tack på förhand!

Jag hade min kopplad på detta sätt men efter 1 månad så blev det kortslutning mellan VA och VB inuti shellyn. Det small rejält och var ordentligt sotigt i kapslingen. Jag fick en ny men har inte vågat koppla in den på samma sätt. Tänker nog fixa några snabba rörsäkringar att sätta där för säkerhets skull.

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Man kan fundera på om den är konstruerad med tillräcklig isolation för 400V. Finns inte nämnt någonstans i dokumentationen.

• Gilla
MWHN och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.