Hej,
Har en gamal golvvärme thermostat, som skall bytas. På inkommande el, har den L1, L2 och jord.
Det nya jag har kollat har ju L och N.
På min gamal är det kopplat:
L1 - svart
L2 - blå
Huset är från mitten av 70 talet, men golvvärmen kom till senare och det finns separat säkring för det (1:an).
Hur skall en ny thermostat kopplas, om den har L och N?
Har en gamal golvvärme thermostat, som skall bytas. På inkommande el, har den L1, L2 och jord.
L1 - svart
L2 - blå
Huset är från mitten av 70 talet, men golvvärmen kom till senare och det finns separat säkring för det (1:an).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad har du för spänning mellan plinten L1 och L2 samt mellan dessa och skyddsjord?H he-peter skrev:Hej,
L1 - svart
L2 - blå
[bild]
[bild]
[bild]
Då är den blåa ledaren förmodligen neutral och svart är fas, då ska blå ledare in på N och svart ledare in på L. Brukar inte finnas plintar för skyddsjord på nya termostater så den behöver du skarva ihop i dosan med en toppklämma, te.x ubåt, wago 221 eller kopplingslist 👍H he-peter skrev:
Tackar!G GoGetLost skrev:
Trevlig helg!
Det står nog L1-L2 för att den kan användas där det även är 230V mellan linjeledarna.
Termostaten bryr sig ju bara om att drivas med rätt spänning.
Dåligt tagen bild men tycker mig även se det kanske står 230V ovan frekvensen där.
Termostaten bryr sig ju bara om att drivas med rätt spänning.
Dåligt tagen bild men tycker mig även se det kanske står 230V ovan frekvensen där.