Hej jag har nyss blivit husägare och har en utomhuslykta som inte fungerar. När jag kollade sladden och tog bort tejpen som var lindad runt så hittade jag detta. Två sockerbitar och två andra trådar som ej var kopplade till någon motsvarande kontakt. Hur ska jag åtgärda och koppla för att få liv i lyktan? Hade varit enkelt om trådarna haft olika färger… :)

• Elektriska kablar och två sockerbitar kopplade under ett träigt tak, oanslutna trådar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en gammal EKKJ. Om du tittar närmare bör det finnas en siffermärkning av ledarna. Det säger dock lika lite som färger utan används bara för att identifiera ledarna i varsin ände.

Hur du kan använda denna kabel får du ta reda på genom att se hur den är inkopplad i matande ände. Du behöver med säkerhet ta reda på vad som är fas/tändtråd, nolla och skyddsjord.

Det går inte att säga någonting utifrån denna ände annat än att den rostiga flätan normalt används som skyddsjord i en EKKJ. Du behöver dock skala fram lite fräsch koppar där.

Vi vet inte heller om det är lyktan eller matningen som det är fel på.

• Gilla
Henessy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.