S
Jag ska byta en utelampa som tänds och släcks med en rörelsevakt just nu. Jag byter till en Philips Hue som jag har ett gäng av redan.

Kan jag bara koppla bort rörelsevakten och koppla in den nya lampan? Jag vill ju att den nya lampan ska vara konstant strömsatt så att den kan kontrolleras med appen.

Känns som att det kan bli lite knivigt med tanke på alla wagos, därav min osäkerhet innan jag börjar.
 
  • Elektrisk dosa med kablar, ledningar, etiketter som visar kopplingar för lampor och rörelsevakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Rörelsevakten har troligen minst 3 kablar, fas, tändtråd neutral.

Ska den bort så måste ju den matande fasen konstant spänningssätta utelampan.

Så du kan inte bara ta bort den, utelampan måste ju få spänning från inkommande el istället.

(Naturligtvis måste anläggningen göras spänningslös innan arbete påbörjas, och ledarnas funktion säkerställas (inte bara anta beroende på färg).
 
S
Tack! Otydlig fråga inser jag nu, men jag tänkte mest om jag bara drar ur rörelsevakten och inte rör något annat så borde lampan vara strömsatt hela tiden. Men det kanske inte är så? Kanske måste jag riva och göra om?
 
S
Nu förstod jag vad du menade!
B BSOD skrev:
Rörelsevakten har troligen minst 3 kablar, fas, tändtråd neutral.

Ska den bort så måste ju den matande fasen konstant spänningssätta utelampan.

Så du kan inte bara ta bort den, utelampan måste ju få spänning från inkommande el istället.

(Naturligtvis måste anläggningen göras spänningslös innan arbete påbörjas, och ledarnas funktion säkerställas (inte bara anta beroende på färg).
Nu förstod jag vad du menade! Tack, allt funkar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.