Har en elpatron som går i lite för ofta för att det ska vara roligt just nu....
Har även olja som tillskott och där har jag nån kubik som nu blir billigare att elda med än med el så jag skulle vilja koppla ur elpatronen, helt eller delvis.

Total effekt är ca 15kW

Jag hittar inte att ändra i någon meny att olja ska gå in före elen eller minska effekten på elpatronen.
Ivt e14 med rego 600 version 1.12 (tror jag)

Så här ser det ut

Elkopplingsområde med flera kablar och terminaler inuti en anordning eller skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter 3st kontaktorer, den till vänster tror att är till själva pumpen och de 2 andra till elpatronen, kan det stämma?

Elektrisk kopplingspanel med kontaktorer, terminalblock och kablar i en industriell eller kommersiell installation.
Skapa konto

Här går pumpen, men i displayen står det värmepump + tillskott? Men den i mitten och den till höger är väl inte dragna, kan iof vara så att timern räknar ner till start

Skulle jag kunna koppla ur de grå och röda från kontaktorerna och isolera dom bara?

Alternativt sätta nån shelly så jag kan välja att köra el om det är billigare och sen stänga av patronerna när det blir dyrt, men det är kanske överkurs...

Eller är det så enkelt att man kan slå av någon av säkringsgrupperna bara?

Elanläggning, kretsavbrottare, kontaktorer, ledningar, elektroteknisk utrustning, installationspanel, industriell, komponentuppsättning, säkerhetssystem.
Skapa konto

Nissens
nino nino skrev:
Eller är det så enkelt att man kan slå av någon av säkringsgrupperna bara?

[bild]
25A säkringen borde gå till elpatronerna…

Nissens Nissens skrev:
25A säkringen borde gå till elpatronerna…
Dom gula alltså, nu sitter dom ju ihop så bryter man en så bryter man alla men det gör iof inget, om pumpen inte får spader

tommib
Går det inte att stänga av tillskottet i någon meny i pumpen istället? Så att den inte får spader...

Jag har satt gränsen för tillsats till -600 gradminuter. Kompressorn startar vid -100 GM. Den kommer aldrig ner till -600 i normaldrift. (Nibe F1245)

Om den kommer ner till att den vill starta tillsats i alla fall så har du ändå problem. Då kommer det bli kallare inomhus helt enkelt eftersom pumpen inte klarar av att nå sitt börvärde. Det är vad som kommer hända om du stänger av med säkringen också. Du kan ju bara ställa ner inomhustemperaturen till ett värde som gör att tillsatsen inte går så mycket. Då slipper du allt trassel. Det kanske inte hyresgästerna gillar dock? Eller är detta inte i ditt hyreshus?

Nissens
nino nino skrev:
Dom gula alltså, nu sitter dom ju ihop så bryter man en så bryter man alla men det gör iof inget, om pumpen inte får spader
Ja, svårt att veta om något mer går på den, men mest sannolikt är det bara till elpatronerna. Andra mindre effektkrävande delar går på den andra.
Går det inte att följa kablarna så är det väl bara att slå av den gula trefassäkringen och se vad som händer. :)

tommib tommib skrev:
Går det inte att stänga av tillskottet i någon meny i pumpen istället? Så att den inte får spader...

Jag har satt gränsen för tillsats till -600 gradminuter. Kompressorn startar vid -100 GM. Den kommer aldrig ner till -600 i normaldrift. (Nibe F1245)

Om den kommer ner till att den vill starta tillsats i alla fall så har du ändå problem. Då kommer det bli kallare inomhus helt enkelt eftersom pumpen inte klarar av att nå sitt börvärde. Det är vad som kommer hända om du stänger av med säkringen också. Du kan ju bara ställa ner inomhustemperaturen till ett värde som gör att tillsatsen inte går så mycket. Då slipper du allt trassel. Det kanske inte hyresgästerna gillar dock? Eller är detta inte i ditt hyreshus?
Som jag har fattat det så om jag stänger av tillskott i menyn så stänger jag även av oljetillskottet vilket jag inte vill då vp styr hela oljepannan och den shunten och ev så kommer vp att larma om retur blir för hög
Nu gissar jag rätt vilt...
Så jag vill bara stäng av elpatron, den går in efter 60min och oljan efter 90

Jo det är i hyreshuset så jag måste ju se till att det funkar men 15kW som dundrar på 5-10h/ dygn vill jag inte... iaf inte när det ligger på över 3:-/kWh då kan jag bränna olja

Nissens Nissens skrev:
Ja, svårt att veta om något mer går på den, men mest sannolikt är det bara till elpatronerna. Andra mindre effektkrävande delar går på den andra.
Går det inte att följa kablarna så är det väl bara att slå av den gula trefassäkringen och se vad som händer. :)
Ja jag följde och det verkar som om dom bara går dit, får prova med säkringarna

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
tommib
nino nino skrev:
Så jag vill bara stäng av elpatron, den går in efter 60min och oljan efter 90
Kan du inte styra om då så att oljan går in före elpatronen? Det låter ju som att det borde vara möjligt att programmera det så.

Mikael_L
Är allt ihopbyggt i en och samma panna, eller bränns oljan i någon annan enhet?

• Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kan du inte styra om då så att oljan går in före elpatronen? Det låter ju som att det borde vara möjligt att programmera det så.
Jag tror att det går i nyare versioner av rego men jag hittar inget varken i service eller fabrik meny.
Det hade ju varit zet allra bästa

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är allt ihopbyggt i en och samma panna, eller bränns oljan i någon annan enhet?
Det är en annan panna men den är som sagt kopplad via vp, som startar / stoppar brännaren, öppnar / stänger oljebrännarens shunt mm

nino nino skrev:
Det är en annan panna men den är som sagt kopplad via vp, som startar / stoppar brännaren, öppnar / stänger oljebrännarens shunt mm
Då har du reggo kundanpassad nr2 och som tommib är inne på kan du höja när tillskottet ska gå in och har för mig att det är på rad 8 som du ändrar.Kolla hur du ändrar i installationsboken.

reggo har inte integralminuter utan kopplingsdifferens heter det på din pump.

V växelventil skrev:
Då har du reggo kundanpassad nr2 och som tommi är inne på kan du höja när tillskottet ska gå in och har för mig att det är på rad 8 som du ändrar.Kolla hur du ändrar i installationsboken.

Ja jag har letat i menyerna men jag hittar inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.