2 155 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Koppla upp nätverkskamera
Jag har köpt en fastighet där det finns 4 övervakningskameror utvändigt. Jag skulle vilja använda dessa, men har ingen aning hur jag ska göra. Den tidigare fastighetsägaren har dött och dödsboet har ingen aning. Jag har inte hittat några instruktionsböcker och vet inte modellerna. Jag kan så klart kolla vad som står på kamerorna för att hitta det.
En kamera sitter på ett uthus och den går över wifi, de andra sitter på huset och är kopplade med kabel till en nätverksswitch som sedan går till routern.
3 kameror är hikvision den som går över wifi är en annan sort som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.
Är det någon som kan förklara lite hur jag ska göra för att få igång dessa? Har sökt efter programvaror och appar utan att hittat något användbart.
En kamera sitter på ett uthus och den går över wifi, de andra sitter på huset och är kopplade med kabel till en nätverksswitch som sedan går till routern.
3 kameror är hikvision den som går över wifi är en annan sort som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.
Är det någon som kan förklara lite hur jag ska göra för att få igång dessa? Har sökt efter programvaror och appar utan att hittat något användbart.
Hikvisionkamerorna drivs antingen med 12V eller PoE via nätverkskabeln. Koppla dem till nätverket och se om du får kontakt med dem. Ladda ner Hikvisions iVMS-4200 mjukvara så kan du få kontakt med dem och göra inställningar.
Vill du ha klassisk övervakning kan du antingen skaffa Hikvision NVR, köra på NAS eller dator med rätt mjukvara (iVMS borde funka).
Vill du ha klassisk övervakning kan du antingen skaffa Hikvision NVR, köra på NAS eller dator med rätt mjukvara (iVMS borde funka).
Laddade ner iVMS-4200 och den hittar 2 av kamerorna, men jag får ingen bild i dom. Kan kanske bero på att de är lösenordskyddade?
Ska prova att kontakta hikvison för att återställa lösenorden.
Den 3:e kameran var inte inkopplad såg jag sedan när jag funderade varför bara 2 dök upp
Ska prova att kontakta hikvison för att återställa lösenorden.
Den 3:e kameran var inte inkopplad såg jag sedan när jag funderade varför bara 2 dök upp
Nja, Hikvision har ingen support till privatpersoner.
Default username/pwd jag för mig var admin/12345 (eventuellt var det ingen pwd kanske, kommer inte riktigt ihåg). Du kan reseta kamerorna själv men det är lite knöligt när de är installerade. Strömmen skall brytas, resetknappen (du måste ta bort skyddsglaset, sitter med säkerhetstorx) tryckas in, strömmen tillbaka, restknappen hållas inne 10-15 sekunder till och därefter startar kameran om. Sedan behöver du mjukvaran SADPTool för att konfigurera kameran igen.
Default username/pwd jag för mig var admin/12345 (eventuellt var det ingen pwd kanske, kommer inte riktigt ihåg). Du kan reseta kamerorna själv men det är lite knöligt när de är installerade. Strömmen skall brytas, resetknappen (du måste ta bort skyddsglaset, sitter med säkerhetstorx) tryckas in, strömmen tillbaka, restknappen hållas inne 10-15 sekunder till och därefter startar kameran om. Sedan behöver du mjukvaran SADPTool för att konfigurera kameran igen.
När du väl fått kontakt med dom kolla om den behöver firmware uppgraderas, det har skett rätt mycket med cert och krypteringsprtokoll dom senaste åren så kan var en sådan enkel sakA Ante79er skrev:
I Chrome måste du köra i IE Tab för att se bilden när du kopplar upp mot kameran. I en vanlig flik syns ingen bild även fast du är uppkopplad mot kameran.A Ante79er skrev:
Fick tillslut till det, via IE tab i Chrome. Och i ivms så var jag tvungen att lägga till kameran i en grupp. Då dök plötsligt bilden upp där med. Då ska jag bara försöka få till så jag kan kolla kamerorna då jag inte är hemma samt få notiser då det händer någotK Kane skrev:
Nästa problem. Jag har laddat ned Hik-connect för att kunna kolla kamerorna då jag inte är hemma. Men det funkar bara när jag är uppkopplad på samma nätverk. Så fort jag kopplar bort nätverket på telefonen så slutar kameran att visas. Hittar inte vad felet kan vara...