Faran med specialtecken nämns redan här, och tycker också det finns stor risk att även mellanslag skulle kunna räknas dit. Svårt att skriva ut ett mellanslag bara så det syns i listan... :)

https://www.byggahus.se/forum/threa...p-till-wifi-fungerar-inte.503277/post-5467683

Eftersom TS sagt att han har skapat ett gästwifi i sin router så kan han ju se till att det uppfyller kraven på tecken i namn och lösenord. Då minskar ju risken att nya problem uppstår i steget när väl pumpen försöker ansluta till wifi. Och han slipper ändra sina nuvarande enheter som är kopplade till nuvarande nätverksnamn.
 
J jahallåja skrev:
Faran med specialtecken nämns redan här, och tycker också det finns stor risk att även mellanslag skulle kunna räknas dit. Svårt att skriva ut ett mellanslag bara så det syns i listan... :)

[länk]

Eftersom TS sagt att han har skapat ett gästwifi i sin router så kan han ju se till att det uppfyller kraven på tecken i namn och lösenord. Då minskar ju risken att nya problem uppstår i steget när väl pumpen försöker ansluta till wifi. Och han slipper ändra sina nuvarande enheter som är kopplade till nuvarande nätverksnamn.
Vissa routrar får automatisk 'client isolation' när man skapar gästwifi, kan vara värt att kika på
 
Jo, men gissningsvis kommer appen och pumpen ändå kommunicera via molntjänsten när de väl är konfigurerade och då gör det inte så mycket att pumpen och appen inte kan nå varandra direkt lokalt. Det kan till och med vara en fördel ur säkerhetssynpunkt att isolera "smarta grejer" på ett eget nät. Men just säkerhetsaspekten är också lite utanför grundfrågan 😀
 
Redigerat:
I princip alla någorlunda moderna "uppkopplade" prylar förutsätter en molntjänst för att fungera. Det har underlättat en hel del i de flesta fall, man behöver inte öppna upp i diverse routrars brandväggar.

All kommunikation sker från aktuell internetansluten enhet, tex en värmepump, till en central server "molntjänst", som man sedan kopplar upp sig till på valfritt ställe i världen via sin telefon, iPad, pc etc via inloggning.

Det är så de "uppkopplade" enheterna normalt styrs idag och det krävs några saker för att det ska fungera:
1 - aktuell enhet måste konfigureras för att kunna logga in på det lokala nätverket som har internetåtkomst - måste konfigureras med aktuella uppgifter mot det lokala nätverket
2- det måste finnas ett konto på aktuell molntjänst som aktuell enhet kan logga in på och lämna/hämta data - måste konfigureras i aktuell enhet som ska koppla upp sig mot molntjänsten
3- man måste ha en klient, vanligen en "app", på sin telefon, iPad, pc etc som loggas in på molntjänsten i punkt 2 ovan, även detta måste konfigureras rätt.

Beklagar om jag är övertydlig för en del av er men bättre det än att lämna folk i mörker som inte riktigt förstått hur det hela är tänkt att fungera. Har full förståelse för att det kan verka förvirrande men fattar man bara den grundläggande arkitekturen i dessa system är mycket vunnet. Det är kommunikation över flera led som ska fungera.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Spänningen är olidlig.... Har du slängt ut åbäket eller försökt igen?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ja, när jag tar upp telefonen och håller inne wifi-symbolen så dyker pumpen upp i listan där. När jag trycker på den och skriver in lösenordet så accepterar den. Men sen står det "ansluten utan internet".
Det är helt korrekt. När du är ansluten utan internet ska du gå in på ip adressen och där kan du ange dit vanliga wifi och lösen. Det är endast för att berätta pumpen hur den ska ansluta sig.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Jag tycker dessa videoguider är bra generellt och även dessa från Mitsubishi. Följde en liknande vid installationen av vår relativt nya Daikin, kunde använda WPS-alternativet vid första steget att ansluta LLVPns wifimodul till vårt lokala wifi men även det sk "avancerade" alternativet är helt överkomligt, att knacka in div uppgifter för hand och gärna då via en pc el liknande som har vettigt tangentbord.

Som tidigare nämnts så finns det rätt korta tidsgränser för vissa moment men bara ta några djupa andetag och upprepa tills det funkar. Detta *ska* bara funka.
 
J J Vos skrev:
Det är helt korrekt. När du är ansluten utan internet ska du gå in på ip adressen och där kan du ange dit vanliga wifi och lösen. Det är endast för att berätta pumpen hur den ska ansluta sig.
Gör ju det, men det fungerar inte.
 
J jahallåja skrev:
Spänningen är olidlig.... Har du slängt ut åbäket eller försökt igen?
Jag har inte haft tid än. Har satt lister och skit. Men ska pröva ikväll!
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
H
Har du värmepumpen strömsatt men EJ I DRIFT?
Så ska du ha den.

Det går även att para ihop värmepumpen med wps knappen på rautern, har ni provat det?
 
Vad menar du? Ej i drift?

Jag har provat det också, men funkar inte.
 
Glöm inte att sätta ett vettigt SSID (nätverksnamn) på ditt 2,4 GHz wifi du vill ansluta den till, inga mellanslag och skit där.

Annars, bara följ instruktionerna i dessa videos steg för steg så kommer du att lyckas.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Glöm inte att sätta ett vettigt SSID (nätverksnamn) på ditt 2,4 GHz wifi du vill ansluta den till, inga mellanslag och skit där.

Annars, bara följ instruktionerna i dessa videos steg för steg så kommer du att lyckas.
Tveksamt med tanke på att jag gjort typ allt som alla säger åt mig😅 men jag ska prova några saker till. Återkommer om lösningen dyker upp.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H
M Förstagångsköparen skrev:
Vad menar du? Ej i drift?

Jag har provat det också, men funkar inte.
Bara strömsatt = ej i drift.
Oftast är det rautern som är problemet när inte wifin går att koppla upp.
 
H H-Thomasson skrev:
Bara strömsatt = ej i drift.
Oftast är det rautern som är problemet när inte wifin går att koppla upp.
Men jag har inte kommit till det steget ännu där jag ska koppla till routern.
 
  • Älska
jahallåja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.