Ber om ursäkt om det här är en redan besvarad fråga, men jag kommer inte överrens med sökmotorn, och jag vet inte exakt vad jag ska söka på heller... :)

Har köpt en Torktumlare som jag tänkte hänga på samma brytare som tvättmaskinen nere i källaren, men när jag lossade locket till brytaren så märkte jag att tvättmaskinen var 3fas (? Brun, blå, två svarta och gul/grön jord). Jag kan ju alltid mäta mig fram till vad som är vad, men eftersom det är alldeles för många år sedan jag läste el i skolan så undrar jag för det första om jag ens får göra så, och för det andra om det är en riktigt usel ide? (Nu har jag skarvat från ett uttag i torkrummet, men jag vill helst koppla i brytaren som finns till tvättmaskinen... )

Såga mig inte sönder och samma. :) Tack på förhand!

Nej, du får inte göra så eftersom du inte är elektriker ;)

Men om du i alla fall ska göra det måste du ha en trepolig säkring till den gruppen eller en jordfelsbrytare i centralen.

Är du säker på att tvättmaskinen är 3-fas?
Är det tvättmaskinens anslutningskabel som går direkt till brytaren?
Det kan ju finnas en kopplingsdosa mellan brytare och tvättmaskin.
Så är det i mitt hus. Jag har en 3-fas brytare och en 1-fas tvättmaskin.

Om tvättmaskinen är 1-fas, så bör du välja en annan fas till torktumlaren,
om du vill kunna köra dem samtidigt.

/Hasse

Hehe, jag är faktiskt elektriker, men på samma sätt som folk fick körkort till MC på köpet på den tiden så fick jag mitt certifikat utan att egentligen ha koll på det. :p

Det är tvättmaskinen som är trefas, från brytaren så går kabeln direkt in i maskinen, så såvida inte faserna skalas bort inuti tvättmaskinen så är det kört. :/

Ska kolla det där med trepolig säkring, jordfelsbrytare har jag i centralen, men det skadar inte att vara försiktig på alla håll och kanter. Hade en elektriker här som bytte centralen och fixade till de värsta katastroferna i början på sommaren, så jag misstänker att han sett till att det är ordentligt avsäkrat till tvättmaskinen... (Ja, jag ska kolla det innan jag börjar koppla. :) )

Men annars är det bara att haka på tumlaren på fas, nolla och jord och sen köra igång, eller har jag missat något?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.