Hur ska man göra här? Jag har en sett en sådan grej tidigare, (den orangea grejen alltså)

• Elkablar med orangea WAGO-kopplingsklämmor i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill du göra? Du behöver ge bättre information. Om vi antar att det är fungerande trådar som är avsedda för en lampa så monterar man lämpligen ett utanpåliggande lamputtag på platsen. Om du har en specifik armatur så behöver vi se den gör att kunna ge råd. Svart kan också vara att du behöver ringa en elektriker. Det beror på vad du egentligen frågar efter.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad vill du göra? Du behöver ge bättre information. Om vi antar att det är fungerande trådar som är avsedda för en lampa så monterar man lämpligen ett utanpåliggande lamputtag på platsen. Om du har en specifik armatur så behöver vi se den gör att kunna ge råd. Svart kan också vara att du behöver ringa en elektriker. Det beror på vad du egentligen frågar efter.
Så ser armaturen ut. Behöver du fler bilder eller räcker denna?

• Baksida av armatur med elektrisk anslutning och märkningsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, en armatur för fast inkoppling, och den ska placeras över detta rörutlopp? Ja då är det bara att koppla in den. Men vad vill du ha hjälp med? Vill du göra detta själv? Har du i så fall lite vana och de verktyg som behövs för att eventuellt avisolera en ledare, och mätinstrument för att kontrollera skyddsjorden? Har det nyligen suttit en annan fungerande lampa där?

Det jag undrar över är hur jag ska koppla med dom där orangea plupparna. De videos jag tittade på så verkar som jag inte kan använda dom, utan dom ska plockas bort först

Mycket enkelt, lyft på "spaken" där det är ett ledig hål och stoppa in den tråd du vill använda. Eller så använder du den plint (sockerbit) som följer med armaturen och tar då lämpligen bort dom oranga plupparna (Wago 221) genom att lyfta på "spaken".
Eftersom du måste fråga så är troligen dina kunskaper lite för dåliga så ev kanske du skulle be någon hjälpa dig.

Orange- L
Blå - N
Gul/Grön till mitten = Jord (höljet på lampan.)
Tag bort WAGO och sätt sladdarna direkt i skruvplinten.
En elektriker hade monterat motsvarande färger 15 cm långa i lampans plint och sedan kopplat med dom orange Wago kontakterna. Det är mycket enklare än att stå på en stege och koppla Wago än skruvplint.

• Gilla
blomfluga
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Orange- L
Blå - N
Gul/Grön till mitten = Jord (höljet på lampan.)
Tag bort WAGO och sätt sladdarna direkt i skruvplinten.
En elektriker hade monterat motsvarande färger 15 cm långa i lampans plint och sedan kopplat med dom orange Wago kontakterna. Det är mycket enklare än att stå på en stege och koppla Wago än skruvplint.
Tack, det var typ det jag behövde svar på.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.