Hej,

Jag håller på att ska koppla på en kontaktskarv (ojordad) till takbelysningen och jag kan ingenting om el. Det hänger ner två kablar från taket och huset är byggt på 50-talet så färgerna verkar inte gå enligt någon standard. I och med att det bara är två kontakter och två ställen att fästa kontakterna i skarvkontakten så får jag det ändå inte att lysa?

Vad kan jag ha gjort för fel? Det är autosäkringar i elskåpet och när det var en taklampa där innan så fungerade det utan problem.

2 trådar, vad kan gå fel i detta fallet? Inte mycket egentligen, men har du dubbelkollat så att alla trådar sitter som de ska och att armaturen verkligen fungerar?
Annars det som kan ställa till det är ojordade äldre lampkontakter, de går ju att vrida så att stickproppen hamnar fel, men jag kan inte utläsa om du har sådana eller inte.

Det du kallar för skarvkontakt, hur ser den ut? Det är inte möjligen så att anslutit en av trådarna till en kopplingspunkt på lampan som är avsedd för jord?

I så fall akut livsfarligt, lampans hölje kan vara spänningssatt.

Den här meningen gör mig lite bekymrad..
Jag håller på att ska koppla på en kontaktskarv (ojordad) till takbelysningen och jag kan ingenting om el.
Har du ingen bekant som har lite bättre koll som kan komma och kolla till det?

Tack för era svar, så här ser kontakterna ut.

Kontakterna i taket,

bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skarvkontakten

bild 1.JPG
Skapa konto
bild 2.JPG
Skapa konto

Den gamla kontakten som var kopplad till lampan som satt där innan jag började.

bild 3.JPG
Skapa konto

Nu får skratta hur mycket ni vill nu men även om jag inte kan så mycket om el så kan det vara bra att inte bara sätta på lampan jag testade med utan också trycka på strömbrytaren på väggen! :banghead:

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Ha, ha! Det har även hänt mig men då var det säkringen jag glömt att slå till... Jag skruvade ner lampan och mätte så det var kontakt och fattade inte varför den inte lyste... :surprised:

Detta var ju en väldigt simpel koppling men kom ihåg i framtiden att man ska ha respekt för el!
Dels kan man få stöt och dels kan man orsaka en eldsvåda... Ett bra tips är att alltid mäta först och sen även kortsluta trådarna innan man tar i dem och börjar koppla. Det gör alltid jag för risken finns att någon slagit på säkringen eller att fel säkring slagits av och man ska heller inte lite 100% på en el-mätare!

Tack för tippset. Har tyvärr ingen elmätare men är rädd för att få en stöt så stod först med en lång träpinne för att försöka göra kortslutning :) Blir det någon mer avancerad koppling skall jag absolut ta till hjälp.

Bryt strömmen med huvudbrytaren nästa gång om du inte är säker på vilken säkring lampan ligger på. Då behöver du inget mätinstrument. Kortslut aldrig trådarna eller försök jobba med spänningen på.

HandySmurf skrev:
Bryt strömmen med huvudbrytaren nästa gång om du inte är säker på vilken säkring lampan ligger på. Då behöver du inget mätinstrument. Kortslut aldrig trådarna eller försök jobba med spänningen på.
För att förtydliga då; Mät spänningen först och om mätaren visar att det är spänningslöst kortslut trådarna (fas och nolla) för säkerhets skull!

(Korslut aldrig skyddsjord och nolla dock för då flyger JFB istället)

//Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.