Hej!

skall bygga en vägg i en gillestuga. I nuläget finns ett lamputtag i det nya rummet. Problemet är att den styrs från en strömbrytare utanför det nya rummet.

Bra idéer för hur jag gör för att koppla detta till en strömbrytare i den nya väggen?

Tack på förhand!

T Tobiasalstrom skrev:
Hej!

skall bygga en vägg i en gillestuga. I nuläget finns ett lamputtag i det nya rummet. Problemet är att den styrs från en strömbrytare utanför det nya rummet.

Bra idéer för hur jag gör för att koppla detta till en strömbrytare i den nya väggen?

Tack på förhand!
Hur ser det ut nu?

Lamputtag i taket och en strömbrytare på väggen. Nu sätter jag en vägg mellan takuttag och strömbrytare. Därför vill jag dra lamputtaget till en ny strömbrytare. Elen är infälld i nuläget.

tommib
Enklaste sättet är någon form av trådlös lösning, typ Plejd eller Nexa. Rätt sätt är att också dra om elen när det byggs om.

• Gilla
Tobiasalstrom och 2 till
  • Laddar…
Skaffa kinetic strömbrytare. Byt ut den gamla på samma ställe mot en sån, para med en annan kinetic strömbrytare, klistra upp den var du än vill ha den. Flyttas utan problem, helt strömfri o lite coolt.

• Gilla
Tobiasalstrom
  • Laddar…
jag skulle ha letat rätt på lämplig dosa att dra ny el till det nya stället ifrån. Trådlöst i all ära, men bygger man en ny vägg så är nog planen att den ska stå kvar länge och då vill man ha en permanent lösning som inte kräver batteribyte eller att man letar rätt på en gammal manual för att inte lampan går att tända längre.

• Gilla
@ndreas och 3 till
  • Laddar…
Har en kopplingsdosa i närheten av den nya väggen. Jag hör vad du säger och håller med. Hade helst velat ha ”riktig” el dragen.

T Tobiasalstrom skrev:
Har en kopplingsdosa i närheten av den nya väggen. Jag hör vad du säger och håller med. Hade helst velat ha ”riktig” el dragen.
T Tobiasalstrom skrev:
Lamputtag i taket och en strömbrytare på väggen. Nu sätter jag en vägg mellan takuttag och strömbrytare. Därför vill jag dra lamputtaget till en ny strömbrytare. Elen
Är det gipsat tak? Hur går rören till takdosan, kommer de passera den nya väggen? I så fall kan man ta upp ett hål där regeln ska sitta, kapa röret och sätta på 90graders böjar ner i nya väggen. Sedan vanlig kopplingsdosa och rör ner till strömbrytaren. Du får dra om ledningarna från de nuvarande dosorna.

useless useless skrev:
jag skulle ha letat rätt på lämplig dosa att dra ny el till det nya stället ifrån. Trådlöst i all ära, men bygger man en ny vägg så är nog planen att den ska stå kvar länge och då vill man ha en permanent lösning som inte kräver batteribyte eller att man letar rätt på en gammal manual för att inte lampan går att tända längre.
Kinetic är strömlöst utan batteri alls, det är kinetisk energi vill personligen säga enklare felsökning än på dolda kablar

tommib
Ah, så du tänker att en strömbrytare som genererar sin egen drivspänning med en mekanism och är beroende av en radiostack du inte kan felsöka överhuvudtaget och som måste föra över signalen i en för dig sannolikt helt okänd störmiljö är enklare än att resistensmäta en enkelledare? I beg to differ som de säger på andra sidan pölen.

Trådlösa lösningar är smidiga när de fungerar men felsökning är ett rent helvete när de inte gör det om man inte har tillgång till professionell utrustning och massor av tid. Det är inte batteriet i brytaren som är huvudproblemet.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ah, så du tänker att en strömbrytare som genererar sin egen drivspänning med en mekanism och är beroende av en radiostack du inte kan felsöka överhuvudtaget och som måste föra över signalen i en för dig sannolikt helt okänd störmiljö är enklare än att resistensmäta en enkelledare? I beg to differ som de säger på andra sidan pölen.

Trådlösa lösningar är smidiga när de fungerar men felsökning är ett rent helvete när de inte gör det om man inte har tillgång till professionell utrustning och massor av tid. Det är inte batteriet i brytaren som är huvudproblemet.

Man får tycka olika, det är kul med nya vinklar:)(y) Förstår inte helt vad du menar, men delvis när jag tänker på det. Men jag är färsk. Är det inte bara att göra som vanligt. Felsöka innefrån central o ut på gruppledningen. Sen om man ser att den sladdlösa kinetic strömbrytaren i slutet inte påverkar kretsen, så behövs endast en ny sladdlös bytas, hjälper inte det så behöver bara/också den inkopplade bytas. Jag menar det är två apparater (sändare/mottagare) med noll kabel mellan sig som är det osäkra. Det sparar man en hel del tid på och pengar då de inte kostar mer än arbetstiden (räknar inte med störningar här, är det den felsökningen på störningar som är jobbiga menar du?).

En okänd störmiljö (pratar vi om frekvens o/eller magnitism?) påverkar väl även kablar, så det är väl samma sak?
(Kablarna är väl inte skärmade, normalt i detta fallet? Menar du att t.ex. kinetic sändare/mottagare är extra känsliga?)
Hur hjälper resistansmätning att se om det är störningar (på tal om skärmningen)? Pratar du om isolationsresistansen på vanlig rk/fk kabel? :thinking:

Kanske en hel del dumma frågor jag ställer men annars lär jag mig inte nåt:geek:

tommib
Poängen är att en vanlig FK/FQ (eller två då, om man räknar med nollan) är väldigt lätt att felsöka. Det handlar i stort sett om huruvida det lyser eller inte. Lyser det inte är det avbrott på ledaren. Om din fina RF-strömbrytare inte fungerar så vet du inte om det är pga sändare, mottagare, fast installation i övrigt eller någon extern faktor. Mycket jobbigare. RF-störningar påverkar överhuvudtaget inte den fasta installationen, frånsett typ solstormar. Trådlösa sändare/mottagare går inte att uttala sig om hur känsliga de är.

• Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.