2 253 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Koppla stigarledning mot ackumulatortank med laddomat 4030
Har kollat runt lite och de scheman jag hittar på just laddomat 4030 så har de kopplat in stigarledning mot pannan. Varför?
Laddomat 21 tex så har stigarledning från ackumulatortank, vilket jag skulle vilja ha. Går det att koppla en laddomat 4030 utan att ha stigarledningen från pannan?
Laddomat 21 tex så har stigarledning från ackumulatortank, vilket jag skulle vilja ha. Går det att koppla en laddomat 4030 utan att ha stigarledningen från pannan?
4030 är för att återladda pannan när shunten sitter där combivariant på panna , Värme ,VV
21 är för att ladda tankar rakt av och shunt kopplad till tankar , då ska det vara en VV-del i en tank eller en separat VVB , eller en VVB i serie från VV-del i tank
21 är för att ladda tankar rakt av och shunt kopplad till tankar , då ska det vara en VV-del i en tank eller en separat VVB , eller en VVB i serie från VV-del i tank
Har du en och fått den billigt eller gratis , så behåll den , onödigt att köpa en anna då funktionen är detsamma utan den nedre pumpen ,Dunte skrev:
Vilken panna har du , sitter det shunt på den , är det en cirkpump separat för att pumpa ut till radiatorerna
Då kan du använda den laddomaten utan vidare , och inte koppla in eller ta bort den nedre pumpen , pumpen ska då styras av en termostat i pannan
Kanske finns en utgång i pannan som kan starta den vid panntemp +70C men hittar inte något schema
Du ska då ha utgående värma från tankarna , med shunt , så pannan har bara till uppgift att vara vattenkokare
Den EVR som du säger är väl reglercentralen , fick du med motor och givare ?
Typ på EVR ?
Kanske finns en utgång i pannan som kan starta den vid panntemp +70C men hittar inte något schema
Du ska då ha utgående värma från tankarna , med shunt , så pannan har bara till uppgift att vara vattenkokare
Den EVR som du säger är väl reglercentralen , fick du med motor och givare ?
Typ på EVR ?
Minns inte exakt modell, men googlade den förr och kollade, och det verkar vara den vanligaste modellen. Lila detaljer osv.
Jo, det medföljde shuntmotor och hela kittet så att säga. Lägger upp systemet så att det gå bra att koppla in den i efterhand ifall jag vill och orkar. Har typ 100 bollar i luften på samma gång nu, känns det som
Men värme i huset börjar bli prio ett.
Är svinkallt att vara där och jobba nu :/
Jo, det medföljde shuntmotor och hela kittet så att säga. Lägger upp systemet så att det gå bra att koppla in den i efterhand ifall jag vill och orkar. Har typ 100 bollar i luften på samma gång nu, känns det som
Men värme i huset börjar bli prio ett.
Är svinkallt att vara där och jobba nu :/
Liknande trådar
-
Tyst med extern fläktmotor i kattvind kopplad till köksfläkten?
Ventilation -
Hur kopplar jag min 3fas elmotor?
El -
Hur kopplar jag in min nya tv mot fibern och min gamla dvd och förstärkare
Teknik -
Hur kopplar man induktionshäll mot gamla spis?
El -
Finns det någon bra inomhus sladkontakt som man kan koppla mot homeassistant?
Villalarm & Hemautomation