Köpt ny spis som levererades utan sladd. Skaffade sladd men har svårt att förstå kopplingsschemat. Det enda jag är säker på är att jorden ska sitta längst till höger, men de andra tre färgerna? Vore mycket tacksam för hjälp, vill liksom laga mat nu snart:) Det finns två bryggor till om det skulle behövas. Inre av en spis med öppen anslutningsplint och en oansluten elkabel med flerfärgade trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avgörande är hur ditt vägguttag ser ut, det berättar du inte.

Magnus E K
Det går inte att svara på utan mer information. Hur ser det ut där andra änden av sladden är inkopplad?

Edit: Tvåa på bollen

Såhär. Tack för snabba svar!

• Hand håller en takdoslocket med kabelklämmor framför ett flerfärgat tyg på ett kaklat golv.
    Skapa konto
Bättre bild.

• Närhandsvy av en elektrisk anslutningsklämma hållen i hand framför en randig matta.
    Skapa konto
Magnus E K
Den sladden kan du inte använda till den spisen tyvärr. Spisen kräver nolla i alla tre kopplingsalternativen.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Uttaget i väggen.

• Ett använt Perilex-uttag på en vägg med synliga smutsmärken.
    Skapa konto
Magnus E K
Om uttaget är korrekt kopplat (vilket år är huset byggt?) kommer det fungera om du får tag i en likadan sladd med totalt fem stift i kontakten.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Aha, det är helt fel sladd alltså? Tog den från gamla spisen, då det också var 400V, och samma märke. Vad bör jag veta inför att köpa ny sladd? Mvh

Huset är byggt 1978.

• Gilla
springer-jr
  • Laddar…
Magnus E K
Ja, den sladden fungerar bara med en gammal spis som har 400 Volts värmeelement och som därmed inte behöver nollan (neutralledaren).

Uttaget är gissningsvis korrekt kopplat, men det finns en liten risk att nollan inte är ansluten och då kommer den nya spisen inte fungera (eller rentav skadas) även med en korrekt sladd. Så för att vara på den säkra sidan skulle jag antingen öppna uttaget eller provmäta. Men egentligen behöver du en elektriker till det.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag förstår, då var detta egentligen fel sladd till förra spisen också, även den varmluft med 400v och tre fas. Den fungerade dock med denna sladd. Kanske dags att kontakta elektriker?

Kollade bakom uttaget. Där finns bara jord och tre svarta sladdar, alltså ingen nolla.

Magnus E K
Nej, om förra spisen fungerade med den sladden så måste det ha varit rätt till den. Det är lite lurigt med hur spänningen till spisar är märkt. Den nya spisen har 230 volt spänning till värmeelementen, och kan kopplas in med antingen 1, 2 eller alla tre faserna. Den gamla hade 400 volt spänning till värmeelementen och behövde alla tre faserna (eller eventuellt bara två).

Magnus E K
linneac linneac skrev:
Kollade bakom uttaget. Där finns bara jord och tre svarta sladdar, alltså ingen nolla.
Aj då, då har de gjort fel vid installationen. Jag saknar också nolla i mitt hus, men det är från 1963 och i min gamla lägenhet från 1974 fanns nolla framdragen. Men det kan förstås skilja med hur det gjorts i varje enskild installation. Nu måste du ha en elektriker som drar fram en nolla för att överhuvudtaget kunna använda nya spisen. :(

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.