Köpt ny spis som levererades utan sladd. Skaffade sladd men har svårt att förstå kopplingsschemat. Det enda jag är säker på är att jorden ska sitta längst till höger, men de andra tre färgerna? Vore mycket tacksam för hjälp, vill liksom laga mat nu snart Det finns två bryggor till om det skulle behövas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 321 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 321 inlägg
Ja, den sladden fungerar bara med en gammal spis som har 400 Volts värmeelement och som därmed inte behöver nollan (neutralledaren).
Uttaget är gissningsvis korrekt kopplat, men det finns en liten risk att nollan inte är ansluten och då kommer den nya spisen inte fungera (eller rentav skadas) även med en korrekt sladd. Så för att vara på den säkra sidan skulle jag antingen öppna uttaget eller provmäta. Men egentligen behöver du en elektriker till det.
Uttaget är gissningsvis korrekt kopplat, men det finns en liten risk att nollan inte är ansluten och då kommer den nya spisen inte fungera (eller rentav skadas) även med en korrekt sladd. Så för att vara på den säkra sidan skulle jag antingen öppna uttaget eller provmäta. Men egentligen behöver du en elektriker till det.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 321 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 321 inlägg
Nej, om förra spisen fungerade med den sladden så måste det ha varit rätt till den. Det är lite lurigt med hur spänningen till spisar är märkt. Den nya spisen har 230 volt spänning till värmeelementen, och kan kopplas in med antingen 1, 2 eller alla tre faserna. Den gamla hade 400 volt spänning till värmeelementen och behövde alla tre faserna (eller eventuellt bara två).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 321 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 321 inlägg
Aj då, då har de gjort fel vid installationen. Jag saknar också nolla i mitt hus, men det är från 1963 och i min gamla lägenhet från 1974 fanns nolla framdragen. Men det kan förstås skilja med hur det gjorts i varje enskild installation. Nu måste du ha en elektriker som drar fram en nolla för att överhuvudtaget kunna använda nya spisen.linneac skrev: