Jag har en golvvärmeinstallation på övervåningen som värmer badrummet och ett sovrum:
Problemet jag har är att det är svårt att få det lagom varmt i sovrummet. Slingan för badrummet är fullt öppen hela tiden och det ger lagom värme där, men att justera värmen till sovrummet med ratten på ventilen är knepigt.
Det finns en rumsgivare på väggen i sovrummet som jag förmodar sattes dit i samband med installationen, men som aldrig kopplats in. Varför vet jag inte. Dock finns en sladd framdragen till fördelaren, som jag gissar kommer från rumsgivaren.
Frågan är således om det går att koppla in rumsgivaren nu? Vad behöver jag i så fall skaffa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet jag har är att det är svårt att få det lagom varmt i sovrummet. Slingan för badrummet är fullt öppen hela tiden och det ger lagom värme där, men att justera värmen till sovrummet med ratten på ventilen är knepigt.
Det finns en rumsgivare på väggen i sovrummet som jag förmodar sattes dit i samband med installationen, men som aldrig kopplats in. Varför vet jag inte. Dock finns en sladd framdragen till fördelaren, som jag gissar kommer från rumsgivaren.
Frågan är således om det går att koppla in rumsgivaren nu? Vad behöver jag i så fall skaffa?
Det ser lite rörigt ut (hihi) men du behöver ju ett sånt där styrdon (fick googla vad det hette) som trycker ned den där piggen som reglerar flödet. Det ser ju ut som att det finns gängor för det och piggen ser man ju också. Sen får du ha en burk som reglerar detta. Det är alltså termostat i rummet -> burk-> styrdon.
Om problemet är att det är för varmt och du inte bryr dig om att kunna använda termostaten i rummet så finns det nog typ som en kork du kan bara skruva på så piggen trycks ned lagom mycket så slipper du all elektronik.
Om problemet är att det är för varmt och du inte bryr dig om att kunna använda termostaten i rummet så finns det nog typ som en kork du kan bara skruva på så piggen trycks ned lagom mycket så slipper du all elektronik.
Tack!Farstatjej90 skrev:Det ser lite rörigt ut (hihi) men du behöver ju ett sånt där styrdon (fick googla vad det hette) som trycker ned den där piggen som reglerar flödet. Det ser ju ut som att det finns gängor för det och piggen ser man ju också. Sen får du ha en burk som reglerar detta. Det är alltså termostat i rummet -> burk-> styrdon.
Den slingan där piggen syns är den till badrummet och den är som sagt alltid fullt öppen. På slingan till sovrummet sitter redan en kork, men jag får skruva på den varje dag om det ska vara lagom värme.
Så burk och styrdon låter bra. Hur vet jag vad som passar?
Liknande trådar
-
Hur kopplar jag lampa till taket?
El -
Vad behöver jag för att koppla på en frånluftsventil till detta rör?
Ventilation -
El kopplad till gästhus utan jord?
El -
Hjälp att koppla rumsgivare till golvvärme
Värme allmänt -
Koppla termostat med rumsgivare till vägguttag i förråd?
Frågor och svar om el och teknik