4 097 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Koppla PRK mot vattenkonsol
Hej!
Jag står inför att montera en ny vattenkonsol för vattenmätaren.
Förra sommaren bytte jag ut mitt inkommande vatten, såg hemskt ut inne i dom gamla rören.
Nu när vi ska bygga till så kommer vi stänga av vattnet när vi ska ansluta ytterligare avlopp på inkommande stammen. Vattenet ligger ju precis brevid avloppet därför smart att stänga av. Då är det ju smart att passa på att montera ny konsol.
Vill bara försäkringa mig om att jag tänker rätt.
Inkommande vatten via 32 PEM slang vill jag koppla med -
RSK - 243 55 27 (prk förminskning 32xG25) vidare mot -
RSK - 520 79 07 med 22xR25 cu/utvändig gänga. (beluco installationssats) Här går det vidare ut i huset via -
22 CU där jag då kopplar denna med vanliga klämring på konsolens kulventil.
Visst tänker jag rätt då eller finns det annat jag bör tänka?
Jag står inför att montera en ny vattenkonsol för vattenmätaren.
Förra sommaren bytte jag ut mitt inkommande vatten, såg hemskt ut inne i dom gamla rören.
Nu när vi ska bygga till så kommer vi stänga av vattnet när vi ska ansluta ytterligare avlopp på inkommande stammen. Vattenet ligger ju precis brevid avloppet därför smart att stänga av. Då är det ju smart att passa på att montera ny konsol.
Vill bara försäkringa mig om att jag tänker rätt.
Inkommande vatten via 32 PEM slang vill jag koppla med -
RSK - 243 55 27 (prk förminskning 32xG25) vidare mot -
RSK - 520 79 07 med 22xR25 cu/utvändig gänga. (beluco installationssats) Här går det vidare ut i huset via -
22 CU där jag då kopplar denna med vanliga klämring på konsolens kulventil.
Visst tänker jag rätt då eller finns det annat jag bör tänka?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 574 inlägg
Samma erfarenhet. PRK lossnar aldrig om den är rätt dragen. Problemet med lossnande PRK beror till 100% på att kopplingsmuttern inte är dragen i botten eller att rörändan inte är inskjuten i kopplingsbotten. Det är det enda man behöver tänka på och väldigt enkelt att komma ihåg.drakhenke skrev:
Har stött på det en gång, och den kopplingen, en 90böj, var ordentligt draget. Böjen satt väldigt nära husväggen där pem-slangen kom in i huset, och röret var fastgjutet i betong (röret sitter som berget) Efter böjen var det draget med plaströr (retherm) och närmaste klamma satt över en halvmeter från böjen. Det kanske förklarar saken?drakhenke skrev:
Blev skador för över en mille första gången. All elektronik i undercentralen + elcentralen som låg vägg-i-vägg totalförstördes + alla verktyg som fanns där. Efter det har firman förbjudit användning av PRK och tillåter enbart isiflo och att det ska förankras ordentligt vid böjar så det inte ska hända igen
Visst, det är inget som är direkt vanligt, och i en vanlig rak koppling är risken i stort sett obefintlig att det ska flyga isär, men en böj får ju ta lite mer stryk. Men efter att ha varit med om det så skulle iaf jag förankra det. Räcker med en vanlig klamma så nära böjen som möjligt eller en jirva-konsol ovanför böjen så den inte kommer någonstans i fall att den skulle utsättas för tryckstötar.
Som ovan, är det bara rak koppling är det inte några problem, bara tuta och kör!sfallid skrev:
Hänger på tråden med en fråga. Gunverth har övertygat mig om att PRK kan användas så jag tänkte göra följande:
Lägga om vattenledningen och byta ut det gamla 3/4 tum galvröret mot en 32 PEM slang.
Vattenverket fordrar vattenmätarkonsoll så det har jag beställt hos Rinkabyrör. Beställde också en Buelco koppling till inkommande PEM slang.
Frågan är hur det ser ut vid andra änden där man kopplar in sig på kommunala nätet.
Kommunala experten visste ingenting bestämt.
Vilken gänga brukar det vara på vattenposten?
R20 ? R25? R32?
Behöver man invändig eller utvändig gänga på PRK kopplingen
Några erfarenheter?
När grävkillen kommer tänkte jag stå där med en PRK koppling från Bauhaus som passar.
Lägga om vattenledningen och byta ut det gamla 3/4 tum galvröret mot en 32 PEM slang.
Vattenverket fordrar vattenmätarkonsoll så det har jag beställt hos Rinkabyrör. Beställde också en Buelco koppling till inkommande PEM slang.
Frågan är hur det ser ut vid andra änden där man kopplar in sig på kommunala nätet.
Kommunala experten visste ingenting bestämt.
Vilken gänga brukar det vara på vattenposten?
R20 ? R25? R32?
Behöver man invändig eller utvändig gänga på PRK kopplingen
Några erfarenheter?
När grävkillen kommer tänkte jag stå där med en PRK koppling från Bauhaus som passar.