Hej en trapp koppling med tre trådar enligt bilden. Tänkte lägga till en plejd puck bakom en av trapp brytaren. Fast fas till L och N till plejd pucken fattar jag. Det är våg 1 och brytare 1 som är frågetecken. Är det här fallet har de beställt en plejd kron dimmer men kommer använda bara den som en trapp. I nu lägget har jag mellan tråd bara emellan båda brytare från L till L. Tändtråd på den enna pil på båda brytaren och fast fas på den andra pilen på båda brytaren. Funkar denna typ av trapp kopplimg med plejden?

• Diagram över trappkoppling med fas och nolla ansluten till två brytare, illustrerar ledningsdragning för elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, har du en sparkopplad trapp enligt övre delen på din bild så kan pucken placeras i valfri dosa där du enklast kan fiska fram en nolla.

Det behöver kopplas om i båda dosor. Tändtråden är given, och ska flyttas till puckens "S" i ena dosan och kopplas loss och isoleras i den andra. Mellantråden blir en styringång till "1" på pucken.

Tack för svar. Funkar perfekt. Konstig man inte får fram någon kopplings schema på google med sparkoppling med en plejd puck

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, har du en sparkopplad trapp enligt övre delen på din bild så kan pucken placeras i valfri dosa där du enklast kan fiska fram en nolla.

Det behöver kopplas om i båda dosor. Tändtråden är given, och ska flyttas till puckens "S" i ena dosan och kopplas loss och isoleras i den andra. Mellantråden blir en styringång till "1" på pucken.
Är det samma princip med två st double trapp brytare som är spar kopplad? Alltså tändtråd på den enna in på våg1 och frikopplas i andra brytaren. Mellan tråd på L i båda brytare och utgång 1 och L på pilen i båda brytare? Stämmer det? När man ha två st dubble trapp.

Ja, samma princip.

Jag vet att jag postat denna bild flera gånger i forumet. Plejd motsvaras av O = S, S1 = 1.

Kopplingsschema för belysningssystem; visar ledningar, brytare, och lampor med märkningar L och N. Plejd-motsvarighet i kontexten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Csm84
  • Laddar…
Perfekt. Tack Bo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.