Hej

Köpte nyligen en INCA Bandsåg Euro 260, 3-fas i sitt skick. Men efter att ha haft elektrikern hemma så blev det väldigt dyrt att dra 3-fas in i min verkstad... (pga ett gammalt, gammalt råttbo till elcentral).

Har läst både hit och dit att man kan ganska enkelt koppla om den till 220v men hittar inte HUR man ska göra. Någon här som vet hur? Eller var jag kan hitta info?

mvh
Alexander

d486b4641beb5212d0d02209bd4a732d3713afaa98dcd3d2ad58f00229e73dc5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Kan man koppla om alla 380v maskiner till 220v?

Jag tror att du är på fel spår....... men jag är ingen elektriker.
Jag har fått uppfattningen att gamla bristfälliga elcentraler brukar kunna ställa till både ett och annat när man börjar belasta med enfasmaskiner. Allt från brunna säkringar till eldsvåda.
Om du på något vis har råd att röja upp i råttboet någon gång de närmaste åren så tycker jag att du skall göra det.

Hej, du kan koppla om till enfas om du ansluter en kondensator.

Problemet är att man förlorar en massa vridmoment då man kopplar en trefasmotor på enfas. Risken är att din motor inte orkar dra igång sågen på enfas och då kan den brinna.

25% av effekten tappar man, på ett ungefär.

Den borde fungera, jag körde med något liknande på min gamla innan jag fick 3fas installerat.

Ni får ursäkta att jag påpekar det uppenbara, men prioriteringen bör vara att sanera råttboet till elcentral innan man börjar hitta på work-arounds. Råttboelcentraler är fastighetsägarens ansvar och de kan vara farliga. Om nu elektrikern har påpekat att det är ett råttbo så kan du inte, vid en eventuell olycka, hävda till försäkringsbolaget att du inget visste.

Fast råttbo-benämningen kan vara lite flytande, elektrikern tyckte min central var ett 'råttbo' för att den var trångbodd. På direkt förfrågan så framkom att han inte tyckte något såg farligt eller slitet ut, utan att det var kåpan+ingångar som satt så till att det var bökigt att koppla in.
Är det däremot äldre kablar som ser olämpliga ut att ha kvar öht så bör de ju bytas (och elektrikern borde väl isf föreslå det för ts? )

Såhär såg det ut hos mig.

Råttbo:
IMG_0085.jpg
Skapa konto

Inte råttbo:
IMG_0086.jpg
Skapa konto

Definitionen av råttbo är i detta fallet "trångbodd". Och det var ganska omständigt och dyrt att koppla in 3-fas.
Man är tvungen att ha jordfelsbrytare och det har jag ingen... vi har planerat att byta ut hela centralen nästa vår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.