Hej. Skall koppla elsladd till en ledarmatur, ip65 som ska hänga i fönster som stödljus vid upprivning av plantor. Det är ingen koppling för jord utan en ”sockerbit” märkt L och N. Vad jag förstår är det inte som våra gamla lampor där det inte spelade någon roll vilken ledare som satt var.
På denna ledarmatur skall de kopplas rätt enligt schemat på bruksanvisningen. Stämmer detta eller kan jag koppla dom som jag vill?

Schematisk illustration av en elektrisk 'sockerbit' märkt med L och N för ledarekoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa fråga: Vilket hål i vägguttaget motsvarar L och N eller kan detta variera?
Tacksam för alla tips.

i detta fall spelar det inte någon roll vilken tåt som stoppas var eller vilket hål som är fas eller nolla i vägguttaget (det kan man i stort sett bara vara säker på genom att man mäter i aktuellt vägguttag, det finns ingen standard eller uppmärkning)

jag tror man kan tolka bilden som ...här stoppar du in nätsladdens två tåtar (med en fas och en nolla / Live & Neutral)... så att man inte stoppar in nätsladden under någon slumpmässig skruv i armaturen

• Gilla
Lynxis
  • Laddar…
harka harka skrev:
i detta fall spelar det inte någon roll vilken tåt som stoppas var eller vilket hål som är fas eller nolla i vägguttaget (det kan man i stort sett bara vara säker på genom att man mäter i aktuellt vägguttag, det finns ingen standard eller uppmärkning)

jag tror man kan tolka bilden som ...här stoppar du in nätsladdens två tåtar (med en fas och en nolla / Live & Neutral)... så att man inte stoppar in nätsladden under någon slumpmässig skruv i armaturen

:) Tack för svar! Jordsladden, räcker det att klippa av den eller måste jag isolera den på något sätt?

Köp en vanlig sladd med ojordad stickpropp. Klipp inte av någon jordkabel.

Ojordad stickpropp med svart sladd och synliga blå och brun ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lynxis
  • Laddar…
T Tompafix skrev:

[bild]
T Tompafix skrev:

[bild]
Har tyvärr redan klippt :( går det att rädda upp eller måste jag iväg och skaffa ojordad ?

Att använda en jordad kontakt till armatur som ej är jordad är inte en korrekt utförd installation. Men fungera kommer det att göra...

• Gilla
Lynxis
  • Laddar…
Ok.Tack för snabbt svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.