Hej! Jag har köpt en slampsladd med en brun och en blå sladd, se bild, är detta okej att koppla in i dcl uttag trots att det endast är två sladdar?
Tack för hjälp!

• Vit DCL-kontakt i plastförpackning på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en slampsladd med brun och blå tråd ansluten till en kopplingsplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Helst bör du ha en propp som är gjord för två ledare (ojordad) i stället för en som är gjord för tre (jordad).
T.ex. [länk]
Detta för att proppen ska avspegla vad lamparmaturen är gjord för.
Okej! Men det går att göra såhär också eller? Är det dumt? Tack för svaret

Är lampan gjord i metall helt eller delvis? Är den dubbelisolerad (två kvadrater i symbolen)

J Josth skrev:
Är lampan gjord i metall helt eller delvis? Är den dubbelisolerad (två kvadrater i symbolen)d
J Josth skrev:
Är lampan gjord i metall helt eller delvis? Är den dubbelisolerad (två kvadrater i symbolen)
nej inte gjord i metall, ja två kvadrater i symbolen finns

Ok, då behövs inte jordningen och DCL-proppen borde helst vara ojordad.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D
Du kan se om det går att pilla loss jordstiftet från kontakten.

V Veronica Lindström skrev:
Hej! Jag har köpt en slampsladd med en brun och en blå sladd, se bild, är detta okej att koppla in i dcl uttag trots att det endast är två sladdar?
Tack för hjälp!
Det går bra att använda stickproppen som den är, låt jordstiftet vara oanslutet helt enkelt.
Alla tips om att modifiera stickproppen eller byta till ojordad kan du bortse från.
(Och ojordad stickpropp finns enbart med pigtail vad jag sett)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Du bör helst använda denna stickpropp som du monterar direkt på sladden till lampan istället för sockerbiten.

Vit stickpropp med två metallstift och en skruv för montering, designad för att ansluta en lampa direkt till en sladd utan sockerbit.
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamppropp-dcl-2-pol

Att ansluta den ovan på länk som har en kort sladdstump mot sockerbiten i lampan ser jag som kontraproduktivt. Då tycker jag faktiskt att det är bättre att du använder den jordade variant du har i första inlägget. Kanske går det att dra ut mittenstiftet för skyddsjord?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.