Nu när vi även i Skåne fått en kall vinter så ligger inköp av en L/V-pump ganska högt på listan.
Sitter och vänder och vrider på olika alternativ för att försöka komma fram till vilket som blir billigast på lång sikt

Vi har idag en Nibe VVM300 VVB/panna som körs med elpatron.
Den är installerad (och tillverkad) 2006.
I december som får räknas som kall månad hade vi en total förbrukning (inkl hushållsel) på lite under 2600kWh.
Räknar med en årlig förbrukning på mellan 18-20000 kWh (inte bott i kåken mer än 4 månader).
Gissar att ca 5000-6000 kWh är hushållsel d.v.s någonstans 12-15000 kWh på uppvärmning/VV

Hur länge brukar man räkna med att innedelen (i detta fall en Nibe VVM300) håller.
Den är 7 år gammal nu och jag räknar ungefär 5 års återbetalningstid för pumpen. Då är innedelen runt 12 år gammal. Sen ska den ju helst snurra lite till så man kan räkna lite + på den också.

Har kommit fram till tre alternativ som jag hoppas expertisen kan hjälpa mig beta av så det blir rätt beslut.
1: Fortsätta köra den som ren elpanna och vänta tills det blir dags att byta ut den för att se vilka alternativ som finns då
2: Köpa en Nibe F2026-8 utedel och koppla på (ca 50.000:- efter ROT)
3: Räkna på helt nytt system och då inte vara låst till Nibe (eller L/V)

1 & 2 är väl dom som är mest aktuella.

Själv skulle jag gå på alternativ 2, men installerat den själv. Kanske är svårt att dra rören? Annars är det ju en relativt enkel inkoppling om man är någorlunda händig. VVM300 är ju gjord för att docka, så allt är ju liksom klart. Dock har jag en känsla av att du måste uppdatera något kretskort i pannan för att kunna snacka det nya snacket.

Vad man än väljer, så är man fast i tidens teknik och förmodligen fabrikat, och nibe är väl helt ok.

Då elförbrukningen är acceptabel tycker jag det är svårt att försvara en 50K investering för att spara 5-6K om året.

Jag är också inne på alt 2 men i slutändan vill man ju totalt sett ha minskat utgifterna.
Det jag är osäker på är vilken beräknad livslängd man har på själva panndelen (VVB/cirk.pumpar e.t.c.) och om något kan ha blivit dåligt p.g.a. att det inte använts (cirk.pumpen till LV-slingan e.t.c.)
Köper och installerar man en Nibe utedel och innedelen sen ger sig efter 2-3 år så blir man ju låst på andra hållet.
Ska höra runt lite i bekantskapskretsen för att se om man kunde löst installationen själv. Det bör vara en enkel dragning då utedel och innedel är placerade med bara en yttervägg mellan.

namor skrev:
Då elförbrukningen är acceptabel tycker jag det är svårt att försvara en 50K investering för att spara 5-6K om året.
Det är inte säkert att det blir så effektivt. L/V är ju supervärdelös när det verkligen behövs - alltså på vintern ...

En modern LV-pump funkar ju ner till -20°C. Då är det självklart dåligt COP men det är väldigt sällan det blir så kallt här nere (Skåne - Landskrona kommun).
Har ganska många i bekantskapskretsen som bytt till LV från EP och hör man runt bland dom så är 50-60% inget ovanligt.
Snabbt överslag på våra siffror ger besparing runt 6-8000kWh vilket i pengar blir runt 8500-11500:-
Sen varierar ju elpriset men sett på 5 år lär elpriset antagligen gå upp = större besparing.

peternicklas
Kör du på en LV pump. Fungerar hur bra som helst i södra Sverige. Har själv en Nibe 2025 10 kW och är mycket nöjd. Du blir inte låst med en F2026 då denna kan användas till vilken annan utrustning som helst. Dukan t.ex. lätt docka den till en pelletspannan eller en annan typ av innerdel. Vid -20 ligger du på ett COP på ungerfär 2,2, bra mycket billigare än att använda direktverkande el. Idag hade vi -13, COP på 2,9, inte så illa.

Redigerat:
nä jag kör luftvatten och den är extremt bra stora delar av året, men det blir dåligt när det är kallt. Det som de säger att de går ned till väldiga kalla nivåer tar jag med en nypa salt. :)
Men jag vet inte om du blir blåst om du köper en ny innedel senare? Behöver väl inte vara dyrare? Kan säkert hitta någon annars på blocket.
Hur stort är huset, för det är också relevant.

peternicklas
Jugend skrev:
nä jag kör luftvatten och den är extremt bra stora delar av året, men det blir dåligt när det är kallt. Det som de säger att de går ned till väldiga kalla nivåer tar jag med en nypa salt. :)
Men jag vet inte om du blir blåst om du köper en ny innedel senare? Behöver väl inte vara dyrare? Kan säkert hitta någon annars på blocket.
Hur stort är huset, för det är också relevant.
Kör min nu för 3:dje vintern och värmer 340 kvm. Totalt står mätaren nu på 14200 kW. Tillskott för att hjälpa den när det är riktigt kallt c:a 500 kW/vinter. Det tycker inte jag man kan klaga på eller säga att en LV är dålig. Rätt sällan som vi har under -12 grader och då går vår LV pump utan tillskott. Jag loggar allt som har med värme att göra så jag har exakta siffror på allt.

Då ligger det nära till hands att installera en LV-pump så fort våren börjar kika fram.

peternicklas skrev:
Kör min nu för 3:dje vintern och värmer 340 kvm. Totalt står mätaren nu på 14200 kW. Tillskott för att hjälpa den när det är riktigt kallt c:a 500 kW/vinter. Det tycker inte jag man kan klaga på eller säga att en LV är dålig. Rätt sällan som vi har under -12 grader och då går vår LV pump utan tillskott. Jag loggar allt som har med värme att göra så jag har exakta siffror på allt.
Jo det är imponerande får jag säga. Sitter inte med samma goda värden. Vad kör du för kurva då? Det är ju högst relevant även för TS.

peternicklas
Jugend skrev:
Jo det är imponerande får jag säga. Sitter inte med samma goda värden. Vad kör du för kurva då? Det är ju högst relevant även för TS.
Ja kurvan är viktig, 5-2 använder vi.

Jugend skrev:
Det är inte säkert att det blir så effektivt. L/V är ju supervärdelös när det verkligen behövs - alltså på vintern ...
Än större anledning att behålla det befintliga uppvärmningssystemet om man nu inte ska sälja eller tävla med grannarna/bekanta :)

peternicklas
Dede77 skrev:
Då ligger det nära till hands att installera en LV-pump så fort våren börjar kika fram.
Om du ligger på en förbrukning idag på 15000kW och sätter in en LV pump så borde du ta hem en investering på 50 -60000:- på mellan 6-8 år. Räknar du ett cop på 3.0 så betyder det att du skulle tjäna 10 000 kW/år. Säg att du tjänar 7 kW/år elpris 1.30:-/kW c:a 9000:-/ år i förtjänst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.