Hej,
Hittar inte problemet så hoppas att någon av er vet vad som är fel. Jag skulle koppla in min nya köksblandare "Grohe Flair". Den har en lekande mutter i form av 3/8 invändig gänga. Tidigare har jag haft en Gustavsberg som jag använt klämring för att få fast. Där har jag använt mig utav en koppling med R10 gänga.
Problemet är att den lekande muttern på min nya Grohe-blandare är för stor för att jag ska kunna koppla på den. Trots att det borde vara samma storlek enligt beteckningarna? Om det gör någon skillnad så tror jag det är vatette som sitter på vattenrören som jag försöker koppla den nya blandaren på.
Hittar inte problemet så hoppas att någon av er vet vad som är fel. Jag skulle koppla in min nya köksblandare "Grohe Flair". Den har en lekande mutter i form av 3/8 invändig gänga. Tidigare har jag haft en Gustavsberg som jag använt klämring för att få fast. Där har jag använt mig utav en koppling med R10 gänga.
Problemet är att den lekande muttern på min nya Grohe-blandare är för stor för att jag ska kunna koppla på den. Trots att det borde vara samma storlek enligt beteckningarna? Om det gör någon skillnad så tror jag det är vatette som sitter på vattenrören som jag försöker koppla den nya blandaren på.
Har du en bild av kopplingen du vill koppla på?
En mutter med 3/8 gänga passar på R10. Grohe flair har som du säger en 3/8 mutter, då kan det alltså inte vara en R10 ände du har hemma. En vatette med 10-ände som muttern passar på ser ut så här:
Det står även "10" på muttern som då borde sitta på gamla blandaren.
Släng upp en bild så blir det lätt att ge dig rätt delar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står även "10" på muttern som då borde sitta på gamla blandaren.
Släng upp en bild så blir det lätt att ge dig rätt delar!
Medlem
· Västernorrland
· 10 928 inlägg
Det bör ju dock påpekas att en klämringskoppling för 10mm rör inte nödvändigtvis måste ha en standardgänga om man gängar av muttrarna. Den är gjord för att använda som den är. Om det nu är det som ställer till det alltså.
Hej.
Detta är ett vanligt bekymmer, ifall din 3/8" (R10) gänga är större än din 10 klämringskoppling gänga så är det mest troligt att du har en super 10 koppling, denna gängan är special och svår att få tag på, den blev populär ett tag då den är betydligt billigare än alternativen.
Det enda sättet att lösa bekymmer med en super 10 är att.
Antingen, ifall tidigare blandare har koppar-rör (kromade eller ej spelar ingen roll) kapa då röret så du har en liten stump att sätta en ny koppling på.
Åk sedan och köp 2st 10 stödhylsor och 2st raka 10 kopplingar.
Alternativ 2 är att byta ut din gamla super 10 koppling med en ny.
Lossa kopplingen, såga av en bit under klämmringen sedan sätt dit en ny koppling som passar med övre sidan för R10 eller 10mm klämmring.
Detta är ett vanligt bekymmer, ifall din 3/8" (R10) gänga är större än din 10 klämringskoppling gänga så är det mest troligt att du har en super 10 koppling, denna gängan är special och svår att få tag på, den blev populär ett tag då den är betydligt billigare än alternativen.
Det enda sättet att lösa bekymmer med en super 10 är att.
Antingen, ifall tidigare blandare har koppar-rör (kromade eller ej spelar ingen roll) kapa då röret så du har en liten stump att sätta en ny koppling på.
Åk sedan och köp 2st 10 stödhylsor och 2st raka 10 kopplingar.
Alternativ 2 är att byta ut din gamla super 10 koppling med en ny.
Lossa kopplingen, såga av en bit under klämmringen sedan sätt dit en ny koppling som passar med övre sidan för R10 eller 10mm klämmring.