Hej!

Väldigt färsk på vvs så jag ber om hjälp.

Ny blandare med raka kopparrör enligt bild.
Och det befintliga, hur får jag ihop det här.

Trodde jag skulle kunna använda dom kopplingarna som satt på den gamla blandaren rör men de verkar inte vara avtagbara.

Förklara som för ett barn :)

• Ny blandare med kopparrör som sticker ut på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installerad blandare med raka kopparrör och befintliga kopplingar under köksvask.
    Skapa konto
  • Rörinstallation med ny blandare kopplad till kopparrör, befintliga rördelar synliga.
    Skapa konto
Krilleman
Räcker dom nya blandarrören ner under dom befintliga kopplingarna?!

Kapa och montera nytt är lättast, då vet man även att allt är OK gjort!

Njae de tror jag inte utan dom räcker nätt och jämt till kopplingen.
I dom gamla kopplingarna som sitter fast på den gamla blandaren är det gummipackning

Men varför inte passapå och montera en Ballofix ( som en förlängning av matningen) och sen Halvkopplingar på de nya bladarören. Då har du lätta att stänga av vattnet för just den blandaren när du ska byta insatsen.

Har tio meter till huvudkranen så det känns inte nödvändigt.

Ok, men en rak skarv då som förlängning. Det är alltid bra med avstängning vid blandaren och i ditt fall så tjänstgör Balofixen som både förlängning och avstängning.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Varför kan jag inte behålla befintliga kopplingar och gå på den nya blandaren på dom med något?

Borde inte kopplingen på bilden fungera i mitt fall?

• Förkromad nippel hona 10x1/2 tum med produktdetaljer på skärm.
    Skapa konto
Denna borde väll lösa biffen enklast?

• Två R15x10 halvkopplingar för kopparrör på en skärm från en onlinebutik.
    Skapa konto
Jo det blir väl bra om dina rör är tillräckligt långa. Vad jag förstod så var du osäker på om längden på rören räckte till från början.

Dom räcker till befintliga kopplingar perfekt, halvkoppling är det jag ska ha då.

Ja, se till att skarven har jämna tätningsytor så att det funkar med en halvkoppling, men der ser ut till att funka. Halvkopplingen är en modernare variant av den gummitätade kopplingen som har suttit där.

Krilleman
Jag tror inte det är planända utifrån det man ser på bilden. Snarare konisk ände för klämring.

Ta en ny bild så får du bättre svar!

Jamen då är det bara klämring istället för halvkopplingen, glöm inte stödhylsa då de nya rören ifrån blandaren är tunna som papper.

Krilleman
Då ska mutter och klämring vara från samma tillverkare. Och hur vet man det när kopplingen inte är märkt?

Det är därför det vore lättare att montera en ny rak koppling eller ballofix så det blir ordentligt från början.

Oavsett hur det blir så glöm inte stödhylsor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.