3 213 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Koppla kökfläkten till takfläkt
Sida 1 av 2
Hej alla experter!
Har förgäves försökt hitta information, så frågar här.
Har självdrag i huset. Har nu tänkt att skaffa ny köksfläkt och tanken är att ha en extern fläktmotor på yttertaket för att minska ljud. Kan man koppla och styra hastigheten direkt från en vanlig köksfläkt?
Gissar att man på alla modeller kan koppla bort den inbyggda motorn? Tanken är att ha fläkten på konstant flöde (för ventilation) men kunna öka hastigheten vid matlagning.
Känns som en självklarhet, men har inte hittat någon tydlig info.
Tacksam för hjälp
Har förgäves försökt hitta information, så frågar här.
Har självdrag i huset. Har nu tänkt att skaffa ny köksfläkt och tanken är att ha en extern fläktmotor på yttertaket för att minska ljud. Kan man koppla och styra hastigheten direkt från en vanlig köksfläkt?
Gissar att man på alla modeller kan koppla bort den inbyggda motorn? Tanken är att ha fläkten på konstant flöde (för ventilation) men kunna öka hastigheten vid matlagning.
Känns som en självklarhet, men har inte hittat någon tydlig info.
Tacksam för hjälp
BirgitS skrev:
Tack för svar, men används inte de framförallt för att samverka med centralventilation?
Jag vill ju bara ha ett rör direkt ut. Att ta bort motorn ur en vanlig köksfläkt och koppla på en motor på taket med varvtalsstyrning i köket måste väl fungera? Men frågan är sedan om man kan använda knapparna på fläktkåpan för att reglera? Men som du säger, det kanske inte går..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 862 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 862 inlägg
Det är i alla fall inte normalt att man kan göra det som du beskriver men om du kan fixa en massa själv så kan det ju gå ändå.
Kolla om det är en spiskåpa som du ska ha. En sån har ingen egen motor.
Kolla om det är en spiskåpa som du ska ha. En sån har ingen egen motor.
Hmm ja detta kanske inte va lika självklart som jag tänkte. Får höra med snickarna/elektrikern.BirgitS skrev:
Kökstillverkaren tipsade om fjäråskupan för att lösa detta, men känns spontant onödigt dyrt och man blir låst till några enstaka fläktar.
Hej! Är i exakt samma sits själv och tänker exakt som dig. Spar cirka10tkr på att inte välja Fjäråskupan. Kan göra roligare saker för dem.H Husbyggaren2 skrev:
Hur har det löst sig för dig?
Inte köpt än, men ser ut som några av Frankes fläktar klarar just detta. Sedan ta någon takfläkt från tex Östberg. Tillsammans borde det landa på runt 10kkr, klart under alternativen från Fjäråskupan.kapten_krok skrev:
Fortfarande förvånad att man inte kan hitta mer info om detta på nätet…
Köpt en Siemens 90cm nu för strax under 10tkr. När jag får den ska jag testa att ta bort motorn och se hur det ser ut.
Uppdatering om någon skulle springa på tråden framgent.
Köpte en Siemens-fläkt och tog bort den interna motorn.
Köpte en EC takfläkt från östberg (TKS 400) som placerades på yttertaket.
Satte en ljuddämpare mellan men oklart hur stor skillnad den gör.
Fläkten styrs med plejd. Jag kan därmed sätta ventilationen på schema. Men även varva upp med dimmer vid matlagning.
Funkar toppen! Har inte sett denna lösning av någon annan, vilket känns konstigt…
Materialkostnad under 10kkr.
Värt att tillägga är att det finns en ”bug” i kopplingen mellan plejd - östberg. Man får bara ut 70% av maxeffekten. De letar efter en lösning. Möjligen löser det sig om man sätter ett litet motstånd i plejden.
70% är dock mer än nog för oss, så inget avgörande.
Köpte en Siemens-fläkt och tog bort den interna motorn.
Köpte en EC takfläkt från östberg (TKS 400) som placerades på yttertaket.
Satte en ljuddämpare mellan men oklart hur stor skillnad den gör.
Fläkten styrs med plejd. Jag kan därmed sätta ventilationen på schema. Men även varva upp med dimmer vid matlagning.
Funkar toppen! Har inte sett denna lösning av någon annan, vilket känns konstigt…
Materialkostnad under 10kkr.
Värt att tillägga är att det finns en ”bug” i kopplingen mellan plejd - östberg. Man får bara ut 70% av maxeffekten. De letar efter en lösning. Möjligen löser det sig om man sätter ett litet motstånd i plejden.
70% är dock mer än nog för oss, så inget avgörande.