Hej!
Hur kopplar jag en jordad lamphållare? Det känns inte som att allt får plats... Underst har jag en dragavlastare, därefter går kabeln in i bottendelen av lamphållaren. Sen är frågan om alla tre trådarna eller om bara fas och noll ska träs in i "svampen"? Jag tycker inte att jag får plats med allt oavsett om jag kopplar in jorden före "svampen" eller efter att den har dragits igenom "svampen".

Vad är det för lamphållare? Bild? Rent generellt så är det ju få lamphållare idag som behöver jordas då allt är dubbelisolerat men det är ju svårt att sia om hur det är när vi saknar info.

Förpackning av en svart E27 lampsockel med jordning från GELIA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektrisk installation med kablar anslutna till en strömbrytare.
Skapa konto
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för lamphållare? Bild? Rent generellt så är det ju få lamphållare idag som behöver jordas då allt är dubbelisolerat men det är ju svårt att sia om hur det är när vi saknar info.

• Gilla
Chrillthesill
  • Laddar…
Vad ska den sitta i då? Är det ett medvetet val från dig att den ska jordas eller vad? I vilket fall som helst ska jordsladden anslutas under den vita hatten. Den ska bara skydda de övriga anslutningarna från jordanslutningen antar jag.

Den ska sitta i en gammal svinlampa som har använts för att värma kultingar. Den gamla kabeln var skadad och jag ville därför byta ut allt förutom skärmen. Jag har valt jordade delar för att det känns tryggast för mig som inte har stenkoll på el. :)

Det var det jag trodde, men ville vara säker. Tack för hjälpen!

Fast hur såg gamla delarna ut då? Är skärmen i plåt och det är stallmiljö så borde rimligen skärmen vara jordad också. Annars fyller det ju ingen större funktion. Nu jordas ju bara det ev fästet till hållaren så att säga vilket i hemmamiljö fyller en funktion om hållaren tex sitter på ett metallrör som det ibland gör i äldre lampor.

Kabel dragen genom en gammal lamphållare inne i en ljusskärm som är avsedd för inomhusbruk i ett kök.
Skapa konto
En gammal lamphållare med sladd genomdragen och fastsatt i en sliten metallskärm som hålls av en person.
Skapa konto

Den nya lamphållaren sitter inte fast i den gamla skärmen. Jag drar bara kabeln genom den gamla lamphållaren. Skärmen sitter fast i den gamla lamphållaren.
Lampan ska sitta inomhus, i mitt kök.

Gamla porslins- och metallkomponenter till lamphållare på kartongbakgrund.
Skapa konto

Här är de gamla "innerdelarna" till lamphållaren. De är i porslin och väderbiten metall.

Ok fast om den nu bara hänger i sladden så kommer jordningen inte ha nån funktion. Bara för att lamphållaren har en jordanslutning så blir ju inte den kompletta lampan en korrekt jordad armatur.
Sen bygger ju allt på att du har jord i kopplingsdosan också.

Har inte sett denna typ av jordad lampsockel tidigare :) Uppenbart är skyddsjordningen inte till för att skyddsjorda själva lamphållaren utan den hals/rör i metall som den eventuellt är gängad i.

Nu har du skruvat i en dragavlastning i plast som isolerar vilket gör att den lilla metall som finns på insidan inte är berörbar och inte behöver skyddsjordas. Eller vad visar dina bilder? Vad har du gjort? Bilderna i #3 och #8 stämmer inte överens, visar de samma lamphållare och samma sladd?

Nu är det dumt att fresta på lyckan så en förutsättning för att utelämna skyddsjordningen är att lampsladdens mantel når ända in i lampsockeln så att de enkelisolerade ledarna inte kommer i kontakt med metallröret. På bilden i #3 är kabeln avmantlad alldeles för långt, och anslutningen av ledaren i terminalerna är bristfällig. Den vita "plasthatten" är till för att vid behov skydda de enkelisolerade ledarna om man avmantlar för långt. Den ska då gå att trycka ned i röret, men det ser omöjligt ut på bild när dragavlastningen sitter där. Vad är det för tygisolerade ledare vi ser i #8?

Den gamla armaturen i metall behöver inte skyddsjordas om mantlad kabel löper igenom den så att enkelisolerade ledare inte kan komma i kontakt med armaturens metallhölje. Man får se till att kabeln har lite skydd och inte skaver mot några kanter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.