Börja med att fundera på vad du har för inkommande ledare.
Därefter så tänk efter vad som belysningen behöver och vad du behöver för ledare till strömbrytaren för att kunna tända och släckas.
(De här ledarna kopplar du ihop i kopplingsdosan)
Därefter så tänk efter vad som belysningen behöver och vad du behöver för ledare till strömbrytaren för att kunna tända och släckas.
(De här ledarna kopplar du ihop i kopplingsdosan)
Medlem
· Västernorrland
· 10 898 inlägg
Frågan är ju ganska intressant. Vad är brukligt? Det är ju fasen som ska manövreras och brytas och med utanpåliggande kabel kanske man bara har vanlig svart/blå/jord.
Vad är fel och vad är rätt?
Vad är fel och vad är rätt?
Medlem
· Västernorrland
· 10 898 inlägg
Jo det var ju bara ett exempel men nog har jag sett många installationer med vanlig treledare.. Det jag var ute efter är ju mer vad som är korrekt och riktigt? Ska man alltid dra fyrledare för att få normala fasfärger eller hur gör "proffsen"?useless skrev:
Vad är din fråga Stefan?S Stefan1972 skrev:
Om man kan dra en 2-ledare och använda brun som fas och blå som tändtråd mellan strömbrytare.
Jo vars, sålänge du kan garantera att ingen förväxlingsrisk finns. Är allt monterat i ens uppsyn kan man ju säga att så är fallet.
Men alltså då inte för infälld installation, ja nu vet jag inte vad som gäller för lös kabel i vägg men skulle tro nej.
Jag skulle använda befintlig kabel mellan brytare och dosa utan betänkligheter, naturligtvis under förutsättning att den är i bra skick. Känns väldigt överarbetat att dra en kabel med fler än tre ledare till brytaren, luktar nästan lite hempul.useless skrev:
Installationen i övrigt kanske har svart fas och då är det väl inget fel att fortsätta med det?
Från:
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/mars/far-jag-anvanda-bla-ledare-som-tandtrad/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt går väl att förväxla men pratar vi om en utanpåliggande installation enligt skissen så tycker jag det borde vara helt normalt att enbart använda kabel med tre ledare till allt. Har dock inga källor/standarder/"lagar" att hänvisa till men det har säkert någon annan.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 898 inlägg
Då återstår ju frågan hur elektriker gör?
FK3G1,5 mm² från central till förråd, inne i förrådet EKLK 3G1,5mm..U Uffe A skrev:
Skall jordkabel ligga "löst" i dosa och brytare?
Bästa svaret
Japp, det är garanterat då du skiftar färg i dosan, blå går endast till strömbrytare och blir därmed skarvade mot brun, orange eller vad man nu har som TT.useless skrev:
På bilden ser det ut som det är kabelkanaler
Är det kanaler godkända för enkelisolerade ledare hade jag använt brun till fast fas och svart till bruten fas och tändtråd till belysningen
Förutsatt att inkommande fas är brun
Om det är installationskabel hade jag använt treledare
Är det kanaler godkända för enkelisolerade ledare hade jag använt brun till fast fas och svart till bruten fas och tändtråd till belysningen
Förutsatt att inkommande fas är brun
Om det är installationskabel hade jag använt treledare
Redigerat:
Var ser du att man måste dra jord till strömbrytare, det är väldigt ovanligt och gäller mest retro prylar.Alfredo skrev:
Å andra sidan kan man kanske hävda att man har lite bättre övervakning på kablarnas skick om man har en jordtråden med, kanske skruven går genom röret och det löser vid 30 mA istället för att det ligger och spelar med 10A bakom?