Hej, har en fråga om elinstallationen av vår nya tvättmaskin.
Matningen kommer från egen säkring, men kommer ut mitt under där vi har vår badrumsspegel. Se bilder. Tvättmaskinen levereras med stickkontakt.
Är det okej att klippa av kontakten, borra ett hål i bänkskivan och leda upp kabeln bakom spegeln och skarva där matningen kommer ut med vanliga Wago? Jag får inte plats med en kopplingsdosa. Sockerbiten som sitter på nu ska självklart bort.
På så vis är väl anslutningen gjort över tvättstället som jag har för mig är ett krav.
Ok lösning?
Matningen kommer från egen säkring, men kommer ut mitt under där vi har vår badrumsspegel. Se bilder. Tvättmaskinen levereras med stickkontakt.
Är det okej att klippa av kontakten, borra ett hål i bänkskivan och leda upp kabeln bakom spegeln och skarva där matningen kommer ut med vanliga Wago? Jag får inte plats med en kopplingsdosa. Sockerbiten som sitter på nu ska självklart bort.
På så vis är väl anslutningen gjort över tvättstället som jag har för mig är ett krav.
Ok lösning?
En naken wago? Nej det är definitivt inte okej.
Så jag behöver på något vis få dit en kopplingsdosa bakom spegeln?
Jo jag får ju göra en sån lösning då, kanske inte syns så mycket om spegeln hänger nån cm ut från väggen. Men de är okej om jag gör en sån lösning? Kopplingsdosa fast installerad bakom spegeln?J Josth skrev:
Dosan ska ha dragavlastning.
Nej, garantin påverkas inte.
Nej, garantin påverkas inte.
Har jag också tänkt på. Men är de okej då att ha Wago löst bakom spegeln? Är det enbart en fast installation från tvättmaskinen till kopplingsdosa med dragavlastning som är krav?E etompau skrev:
Kan ju tillägga att det är ett badrum i lägenhet detta, så dusch osv är i samma rum. Är det IP65 då på kopplingsdosan som gäller?
Använd en kabelkanal som kräver verktyg för öppning.J Johansson35 skrev:Har jag också tänkt på. Men är de okej då att ha Wago löst bakom spegeln? Är det enbart en fast installation från tvättmaskinen till kopplingsdosa med dragavlastning som är krav?
Kan ju tillägga att det är ett badrum i lägenhet detta, så dusch osv är i samma rum. Är det IP65 då på kopplingsdosan som gäller?
Montera den över kabelutloppet.
Spegeln har ett ledande skikt, så den kan man inte ens med god vilja klassa som ett isolationslager.
Alltså lösa Wago är inte godkänt. Kopplingsdosan kan vara IP20 om det är minst 120 cm från duschhuvudet i duschen. Ser att det finns anslutningsdosor med dragavlastning som bara är 24 mm djupa. Borde få plats? https://www.elbutik.se/product.html/abl-sursum-anslutningsdosa-ip20-inkl-plint-5x25
Redigerat:
En kabellist, som man måste ha verktyg till att öppna, bakom spegeln fram till lämpligt ställe (trådbyte), sen en kopplingsdosa på lämpligt ställe.
Kabel från kopplingsdosan till lämpligt ställe för vägguttag (under förutsättning att uttaget & tvättmaskinen hamnar tillräckligt långt från dusch/badkar.
Kabel från kopplingsdosan till lämpligt ställe för vägguttag (under förutsättning att uttaget & tvättmaskinen hamnar tillräckligt långt från dusch/badkar.
Ja de är mer än 120cm till duschhuvud. En sådan dosa bör fungera. Får skruva ut skruvarna lite som spegeln hänger i och sätta någon distans nertill. Kopplingsdosa bakom spegeln.J Josth skrev:
Det blir nog både snyggast och enklast lösning.
Jag hade undersökt möjligheterna att dra i en kabel, EKK eller modern släkting, istf FK och lagt ut denna vid sidan av spegeln eller ner under bänken, och sedan anslutningsdosa eller uttag beroende på förutsättningar, men så är jag född elnisse.