O
Hej! I mitt förråd har jag en enkel taklampa i mitten av rummet som går på en vanlig 230v strömkabel. Jag vill förbättra ljussitationen och därmed installera 2 st LED (ljusrörs liknande armaturer) med ca 2 meters avstånd ifrån varandra. Här är en bild som försöker visa vad jag skriver:

Enkel ritning av lampa som hänger, lyser, texten "Dörr" och "Port" syns.

Min fråga är då egentligen om hur jag bäst skarvar existerande kabel till två nya kablar? Nån form av kopplingsdosa med en plint? Det finns ju även armaturer med vidarekoppling och det är ju smidigt. Men nu kommer ju elen från mitten så ser lite tokigt ut om jag först ska till en och sedan tillbaka igen.

Själva rummet är 6*3=18 kvadrat. Det kanske är onödigt mycket att köra 2 lampor överhuvudtaget, kanske en kraftfullare i mitten hade räckt? Det finns ju de som är 1500 långa, en sådan kanske man kunde satt på lång sidan istället?
Enkel ritning av en dörr med handtag och nyckelhål, texten "Dörr" och "Port" synlig.
 
Redigerat:
wago och en utanpåliggande kabel till respektive lampa borde duga.
 
O
C Christoffer L skrev:
wago och en utanpåliggande kabel till respektive lampa borde duga.

Alright, så t ex 3st 3 poliga, enför varje ledare och jord och in i en kopplingsdosa? Såhär ungefär?
Elanslutningar i dosa, WAGO-klemmor, organiserade kablar, säker installation, elektriskt arbete, neutralt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken kabeldimension bör man använd? Typ 3x1,5 mm² borde väl vara mer än tillräckligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
O
Då rummet är ca 20 kvadrat så såg jag någon rekommendation om minst 300 lux så skulle behöva belysning med ca 6000 lumen. Sen skadar det ju inte om det är lite mer än så :D

Någon som har tips på prisvärd armatur som ligger på ca 3-4000 lumen så tänkte jag sätta två.

Jag tänkte kanske 2 st sådana här: https://www.hornbach.se/p/lysrorsarmatur-malmbergs-ajax-led-24w-3100lm-4000k-600x160x55mm/10328024/

Eller om man vill snåla till det ordentligt och köra 2 st biltema:
https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/rorlampor/led-lampa-ip65-2000045566
 
Redigerat:
O Ocuf skrev:
Då rummet är ca 20 kvadrat så såg jag någon rekommendation om minst 300 lux så skulle behöva belysning med ca 6000 lumen. Sen skadar det ju inte om det är lite mer än så :D

Någon som har tips på prisvärd armatur som ligger på ca 3-4000 lumen så tänkte jag sätta två.

Jag tänkte kanske 2 st sådana här: [länk]

Eller om man vill snåla till det ordentligt och köra 2 st biltema:
[länk]
Jag satte precis upp en sån här från Jula i förrådet, 299kr. Lyser väldigt bra (jag förstår inte den recension som ligger på Julas sida där en person skriver att den lyser dåligt). https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-016233/
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
O
C Christoffer L skrev:
du hittade en snygg bild! :)

6000lumen i ett 20kvm förråd låter mycket.

Dessa ligger på ~2000 lumen styck.
[länk]
[länk]
Förråd, det är ett garage men används som förråd :D

Är det verkligen det? Idag sitter det en vanlig standard armatur, alltså för traditionella lampor med E27 sockel. Jag har satt i en mycket stark LED lampa på 17w som ska ge 1700lumen och det är alldeless för svagt och ger dålig spridning, mycket skuggor.
 
O Ocuf skrev:
Förråd, det är ett garage men används som förråd :D

Är det verkligen det? Idag sitter det en vanlig standard armatur, alltså för traditionella lampor med E27 sockel. Jag har satt i en mycket stark LED lampa på 17w som ska ge 1700lumen och det är alldeless för svagt och ger dålig spridning, mycket skuggor.
Man har olika behov helt enkelt. bättre med för mycket än för lite om man är osäker. :)
 
O Ocuf skrev:
Då rummet är ca 20 kvadrat så såg jag någon rekommendation om minst 300 lux så skulle behöva belysning med ca 6000 lumen. Sen skadar det ju inte om det är lite mer än så :D

Någon som har tips på prisvärd armatur som ligger på ca 3-4000 lumen så tänkte jag sätta två.

Jag tänkte kanske 2 st sådana här: [länk]

Eller om man vill snåla till det ordentligt och köra 2 st biltema:
[länk]
Antar att Du är behörig elektriker som ställer frågor här på forumet? Konstigt!
Vad ska Du med jordsladden till? Led-belysning har ingen jord!
 
Det ska ändå dras fram jord om man är ordentlig.

För att även svara på en tidigare fråga 1,5mm² är minsta tillåtna dimensionen i fasta installationer.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Antar att Du är behörig elektriker som ställer frågor här på forumet? Konstigt!
Vad ska Du med jordsladden till? Led-belysning har ingen jord!
Armaturen från Hornbach som TS länkat till ska förmodligen skyddsjordas, antar att det är en klass 1-armatur. Ditt svar om skyddsjord och LED hänger inte riktigt ihop.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag upptäckte i efterhand att Christer draggade upp ett flertal gamla trådar och försåg med högst tveksamma svar i flera fall.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.