Hej jag har vatten buren golvvärme med en gammal termostat styrdon. Jag tänkte Koppla in Tado Smart Termostat. men nu till frågan hur ska jag koppla det så det fungerar.? Jag har provat mig fram men som den är in kopplad nu i Tadon så bara vräker den ut värmen hela tiden. Jag bifogar med bild på den gammal. Hur den var kopplad: Och hur jag har kopplat in den nya som inte värkar fungera. Då den bara matar ut värme hela tiden.
Tack på förhand.





Gammal termostatstyrdon med synliga kablar och en lysande röd indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla termostatstyrdon med kablar kopplade, etiketterade NO, NC, COM och A, -, +, instruktionsdiagram ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
välkommen till forumet!

det första man bör ta reda på är hur den gamla var kopplad – bilden är bra, men man måste också veta vad den gamla termostaten heter, ta reda på dess inkopplingsanvisning och identifiera vad de olika trådarna har för funktion

och sen fundera på hur Tadon ska kopplas in – att prova sig fram är generellt ingen bra idé då det kan förstöra termostaten eller det som den är kopplad till...

några gissningar och tankar:
– din gamla termostat har en röd tråd till klockingången, vilket skulle kunna vara tidsstyrning (nattsänkning utav värmen); jag gissar att den nya smarta termostaten inte håller på sådan hårdvarustyrning utan styrs via appen den torde alltså inte behövas kopplas in på Tado-termostaten

– de blå/vita in på L1/L2 är sannolikt spänningsmatningen till den gamla termostaten (24V växelspänning)

– den vita tråden vid pilen ut är troligen ihopkopplad internt med den inkommande vita när termostaten är tillslagen

– så min hypotes är att de två vita ska kopplas till Tado på det sätt som du gjort

– den lilla grå plinten på Tado (A/-/+) används väl för alternativa styrformer från Tado till värmekälla (analog eller digital signalering)? så där borde inget vara inkopplat, utan isolera röd och blå och koppla inte in dom till Tado-termostaten, förhoppningsvis har termostaten inte tagit skada...

– Tado-termostaten är väl batteridriven och app-styrd? kan du styra den så att du hör reläet i termostaten slå till / slå av? alternativt mäta med en multimeter/resistansprovare (utan de vita trådarna anslutna) att reläet kopplar om?
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
välkommen till forumet!

det första man bör ta reda på är hur den gamla var kopplad – bilden är bra, men man måste också veta vad den gamla termostaten heter, ta reda på dess inkopplingsanvisning och identifiera vad de olika trådarna har för funktion

och sen fundera på hur Tadon ska kopplas in – att prova sig fram är generellt ingen bra idé då det kan förstöra termostaten eller det som den är kopplad till...

några gissningar och tankar:
– din gamla termostat har en röd tråd till klockingången, vilket skulle kunna vara tidsstyrning (nattsänkning utav värmen); jag gissar att den nya smarta termostaten inte håller på sådan hårdvarustyrning utan styrs via appen den torde alltså inte behövas kopplas in på Tado-termostaten

– de blå/vita in på L1/L2 är sannolikt spänningsmatningen till den gamla termostaten (24V växelspänning)

– den vita tråden vid pilen ut är troligen ihopkopplad internt med den inkommande vita när termostaten är tillslagen

– så min hypotes är att de två vita ska kopplas till Tado på det sätt som du gjort

– den lilla grå plinten på Tado (A/-/+) används väl för alternativa styrformer från Tado till värmekälla (analog eller digital signalering)? så där borde inget vara inkopplat, utan isolera röd och blå och koppla inte in dom till Tado-termostaten, förhoppningsvis har termostaten inte tagit skada...

– Tado-termostaten är väl batteridriven och app-styrd? kan du styra den så att du hör reläet i termostaten slå till / slå av? alternativt mäta med en multimeter/resistansprovare (utan de vita trådarna anslutna) att reläet kopplar om?
Hej det som är Skanska som har byggt det här radhuset för ex antal år sedan har använt det som dom har haft. då jag hittar ingen info om vad alla dom kablarna går. Därför så undrar jag om nån kunde känna till det. som kanske har varit med om samma... allt jag har är det som finns på bilderna Tado samt den gamla som satt från väggen. som var inkopplad samt fungera...

Då provar jag och ser om det fungerar som jag har kopplat in den. Då jag här ett knäppande då den slår av och på. samt en röd lampa lyser ute i pannrummet att den är aktiv. och slocknar när den har uppnått den tempen som man har ställt in den på. Jag ska låta den få vara igång i helgen och se så allt funkar. för igår så bara mata den värme hela tiden... Tack för svaret samt du tog dig tid till att svara.
 
med då det låter som att "allt" fungerar då (y) klickande och indikatorlampa i pannrummet låter ju bra!

jag funderade också på om den gamla var trasig och att det var därför den nu byts ut (och att eventuella fel ligger någon annanstans) – men så var tydligen inte fallet

framgår det inte fabrikat/modell från termostatens utsida? så att det finns en möjlighet att hitta en installationsanvisning för den gamla och därmed verifiera den gamla termostatens inkoppling

golvvärme är väl ändå ganska tröga system, så man får väl utvärdera över lite längre tid (inte som Tado-reklamen "kan slå på värmen när du är på hemväg" – fast det beror ju i och för sig på hur långt man har till jobbet...)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.