Hej!
Jag vill sätta på ett 12mm T-rör på nuvarande rör (se punkt B i bilden) samt anslutas en kulventil till denna. Sedan ska den kopplas in till diskmaskins-slangen (troligen G1/2" invändig gänga).

Vattnet kommer in från A på bilden. Röret som fortsätter efter punkt B går till toalettens kranar.

Jag har aldrig gjort sådant innan, är det svårt?

Jag tänkte börja med att stänga av vattnet vid punkt A och sedan såga isär röret vid punkt B. Men hur gör jag sen för att få det proffesionellt gjort?
Bättre föslag?
Skulle kosta 1500 kr att göra hos rörmokaren, blev inte så sugen då jag tycker att det verkar väldigt lätt.

• namnlöst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng vattnet.
Såga av röret vid B
Skruva dit en T-klämringskoppling för en knapp hundring.
Bygg vidare med en bit kopparrör och avsluta med lämplig ventil..
Sätt på vattnet och kolla att allt är tätt.

Kostar ett par hundringar beroende på var du handlar och är inte alls svårt.

Det skulle kunna bli både lättare och snyggare att byta ut kröken till vänster om B med en T-koppling! :)

lättaste är väl att byta kopplingen ovan B till T så slipper du såga

Fixar_Krille gör "Game Over" :)

Dock inte säkert att det finns så mycket rörelsmån uppåt för röret och då är man tvungen att lossa blandaren...

Krilleman
Jodå, ser ut som blandaren sitter lite tillvänster, med andra ord gott om plats för ett T-rör på 12x10 kopplingen, men att observera är att om det är en "hel" 12x10 (alltså inte förminskad rak 12) går det inte med T-rör där. Det syns lättast på muttern på den raka kopplingen upp mot blandaren. Finns det en glipa mellan rör och själva muttern på 1mm så är det en rak 12 koppling. Finns det inget mellanrum mellan mutter och rör är det en 12x10. då blir det kämpigare att sätta i ett T-rör där, men om det är en rak 12 så är det lätt som en plätt.

Skulle det inte gå med den lösningen rekomenderar jag att montera ett T-rör vid B som du redan tänkt, vatette har bra bra kavlite för rätt pris! (finns bla på vvsonnet.se) Ser ut som 15mm. Kapa röret, glöm ej montera montera stödhylsor i båda sidor, applicera klämrings T-röret, prisolen från golvet är mjuk och kan lätt böjas ut lite till vänster för att få plats. Kontrollera insticket och dra åt. Ska det vara helt rätt ska du släppa på muttrarna efter första dragningen och återdra dom, för alla här läser väl monteringsanvisningarna till punkt och pricka?! d^_^b

T-röret köper det du du tycker passar bäst, 15x12x15 eller helt 15, en bit rör och en ballofix i lämplig storlek. Oftast har diskmaskiner 20 gänga (3/4") och då behöver du en bussning som passar ballofixen du valt att använda 20x10 för 12 ballofix och 20x15 för 15 ballofix. Applicera tätningsmaterial om det inte har en planpacking, typ dom plast-bussningar som brukar medfölja maskinen, och dra åt. Skruva på muttern från maskinen och anslut avloppet så är du nästan i soffan med en öl i handen!

Lycka till!

krilleman_215 skrev:
Jodå, ser ut som blandaren sitter lite tillvänster, med andra ord gott om plats för ett T-rör på 12x10 kopplingen, men att observera är att om det är en "hel" 12x10 (alltså inte förminskad rak 12) går det inte med T-rör där. Det syns lättast på muttern på den raka kopplingen upp mot blandaren. Finns det en glipa mellan rör och själva muttern på 1mm så är det en rak 12 koppling. Finns det inget mellanrum mellan mutter och rör är det en 12x10. då blir det kämpigare att sätta i ett T-rör där, men om det är en rak 12 så är det lätt som en plätt.

Skulle det inte gå med den lösningen rekomenderar jag att montera ett T-rör vid B som du redan tänkt, vatette har bra bra kavlite för rätt pris! (finns bla på vvsonnet.se) Ser ut som 15mm. Kapa röret, glöm ej montera montera stödhylsor i båda sidor, applicera klämrings T-röret, prisolen från golvet är mjuk och kan lätt böjas ut lite till vänster för att få plats. Kontrollera insticket och dra åt. Ska det vara helt rätt ska du släppa på muttrarna efter första dragningen och återdra dom, för alla här läser väl monteringsanvisningarna till punkt och pricka?! d^_^b

T-röret köper det du du tycker passar bäst, 15x12x15 eller helt 15, en bit rör och en ballofix i lämplig storlek. Oftast har diskmaskiner 20 gänga (3/4") och då behöver du en bussning som passar ballofixen du valt att använda 20x10 för 12 ballofix och 20x15 för 15 ballofix. Applicera tätningsmaterial om det inte har en planpacking, typ dom plast-bussningar som brukar medfölja maskinen, och dra åt. Skruva på muttern från maskinen och anslut avloppet så är du nästan i soffan med en öl i handen!

Lycka till!
Det här låter som att du kan det, men det kan inte jag. Därför är jag väldigt tacksam om du förklarar lite mer...
Angående om det är en rak 12 koppling eller inte: Det är ju ett 12mm rör som går in i kopplingen och ett 10mm rör som går ut, precis som du skriver. Men om det är 1mm glipa mellan rör och koppling vet jag inte, ganska svårt att se. Jag förstår inte varför det skulle spela roll. Förklara gärna.

Vad betyder följande:
stödhylsor?
ballofix?
Bussning?

Tusen tack för extremt bra svar!

Mikael_L
jokar skrev:
Angående om det är en rak 12 koppling eller inte: Det är ju ett 12mm rör som går in i kopplingen och ett 10mm rör som går ut, precis som du skriver. Men om det är 1mm glipa mellan rör och koppling vet jag inte, ganska svårt att se. Jag förstår inte varför det skulle spela roll. Förklara gärna.
Den där klämringskopplingen kan antingen vara en för 12mm rör på ena sidan och 10mm rör på andra.
Eller så är det en 12-12mm koppling och för att passa ett 10mm rör har en speciell klämring satts, som förminskar till 10mm rör.

Och är det det första alternativet så antar jag att det inte går att hitta T-rör med dimensionen 12-12-10mm (om jag gissat vad krilleman skrev rätt).
Men i det andra alternativet så använder du helt enkelt ett 12-12-12mm T-rör som är lätt att finna.

Okej! Super! Då skruvar jag bort och kollar nu direkt!

Krilleman
I vatettes sortiment finns det inte 12x12x10 T-rör, (det ser ut som raka vatette)

VSH har, Men om man ska vara seriös så bör man inte blanda märken, även fast det förekommer...

Stödhylsa, passar i rören, används när kopparrör är glödgade typ Prisol.
Ballofix, samma som du har, dom men svarta vred.
Bussning, om man har en 15 ballofix så är den 15 gängad, vill man montera något med större gänga så monterar man en bussning.

Sök på rinkaby så hittar du bilder...

Y
Använd alltid stödhylsa till klämringskopplingar så slipper du risk för läckage :cool:
Behöver du kapa rör så använd bågfil framförallt om det är mjukare kopparrör!
Lycka till!

Ballofix är samma som du har vid punkt A. Bra att kunna stänga av vattnet till diskmaskins-slangen separat...

Redigerat:
jokar,
Du skall installera en diskmaskin vad jag förstår? Den måsta då ha en vattenavstängning lätt åtkomlig, (oftast ovan bänk) annars gäller inte din försäkring vid ev. vattenskada. Kolla med ditt bolag vad just de kräver.

Det enklaste måste då vara att byta ut blandaren till en med diskmaskinsavstängning, då behöver du inte göra några ingrepp alls. Alla növändiga anslutningar följer med blandaren. :)

Redigerat:
Tack för alla svar!
Nu är det fixat. Det var ganska lätt faktiskt.
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.