Hej,

Har köp en ny spis med märkning enligt bilden Elektriska scheman för anslutning av enfas- och trefassystem, med måttangivelser och spänningsspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag föstår det här rätt är det en Y-koppling och spisen använder 230 V internt? Det star att den drar max 16.1 kW, dvs det krävs 23 A/fas.

Befintlig spis sitter I ett fullkopplat (nolla, jord, tre faser) perilex, avsäkrat med 16 A dvärg. Spisen levereras utan sladdställ, om jag sätter dit en 5g2.5 perilex sladd, kommer det funka?

I framden kommer köket göras om och då kan jag ev uppgradera till 20A I skåpet (har 25 A huvudsäkring, så det köss onödigt att gå högre :)). Vad sätter man på väggen då, fast anslutning? Eller finns det perilex för 20A? Ingen kör väl med CEE-don I köket?

/

Alt 2, ja. Är sladdstället på den gamla spisen friskt och innehåller 5 ledare kan du flytta över det. Kom ihåg att ta bort blecket på plinten mellan faserna.
Det kommer klara sig bra med 16A, ni kör väl inte alla ugnar och plattor på max samtidigt? Moderna spisar kan ha hög angiven totaleffekt men det är lite av akademisk betydelse, det är mer matlagningsvanorna som styr effektbehovet.

Redigerat:
  • Gilla
Gumpa
  • Laddar…
tommib
Som kuriosa kan nämnas att det finns perilex för 25A, men den är ovanlig. Jordstiftet är roterat 90 grader jämfört med 16A-varianten.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Tack, då är det bara att koppla in den då, känns orimligt att 3*16 A inta ska räcka.

.Sladden på gamla spisen saknar nollstift, så det blir att köpa en ny, men uttaget har nolla. Har iof bara kontinutetsmätt, men jag ska öppna kontakten och kolla att det faktiskt är kopplat till nollan, så den inte är "lånad" från jorden eller något annat dumt, man vet aldrig ...

/

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
O
R_F skrev:
Tack, då är det bara att koppla in den då, känns orimligt att 3*16 A inta ska räcka.

.Sladden på gamla spisen saknar nollstift, så det blir att köpa en ny, men uttaget har nolla. Har iof bara kontinutetsmätt, men jag ska öppna kontakten och kolla att det faktiskt är kopplat till nollan, så den inte är "lånad" från jorden eller något annat dumt, man vet aldrig ...

/
Ja man brukar ju säga att mäta är att veta :) Har du en multimeter så mät spänningen... Du ska ha 230V mellan fas och nolla (och 230V mellan fas och jord) och 400V mellan faserna.
Har du ingen multimeter tycker jag att du ska investera i en... Det tillhör vad man bör ha i sin verktygslåda enligt mig
:) (den behöver inte kostamånga kronor heller) Att jag själv även har en isolationstestare i min låda kanske är liiite överkurs :p

Jodå nu har jag mätt och det är 400v mellan faserna 230v mellan nollan och varje fas och 230 v mellan jord och varje fas. Nolla och jord har kontinutet. Fem trådar fram till uttaget och nollan på rätt black. Nu ska jag köpa sladd!

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.