Skulle koppla in en lite nyare spis i köket och såg det var inget uttag utan ”Sockerbit”.(bild2)
Den nya spisens kablar har den ”nya” färgstandarden med gulgrön jord, blå nolla och 3 st faser grå,brun,svart.(bild 1)

Gamla i ”Sockerbiten” verkar det som faserna är vita (3st) och den röda är jord. Och den Svarta är neutral/nolla?

Har jag begripit rätt? Ser faktiskt ut som den gamla ugnens kablar är ”nya” färgstandarden.

Har såklart kopplat ur de tre säkringarna och kollat att det är strömlöst.

Tacksam för svar.

• Elsladdar mot ett träunderlag där en gulgrön jordkabel, en blå nollkabel och tre faser i grått, brunt och svart syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre sockerbitanslutning med vita fasledare, en röd jordledare och en svart nollledare i vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tråkigt svar kanske men jag skulle verkligen rekommendera en elektriker. Har läst flera trådar om spisar som gått sönder så fort de kopplats in. Utan undantag har det varit personer som du och jag, som inte har full koll på vad vi inte kan inom elektricitet...

Det viktigaste är att nollan är korrekt framdragen eftersom alla nya spisar går på 230V.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det viktigaste är att nollan är korrekt framdragen eftersom alla nya spisar går på 230V.
Ok den är inte helt ny. Den är nog 10-15 år. Den gamla som sitter där nu är en kraftfull Elektrohelios graderad till 350 graders ugnsvärme :)

Redigerat:
S StenQL skrev:
Ett tråkigt svar kanske men jag skulle verkligen rekommendera en elektriker. Har läst flera trådar om spisar som gått sönder så fort de kopplats in. Utan undantag har det varit personer som du och jag, som inte har full koll på vad vi inte kan inom elektricitet...
Ja det vet jag.

Det ser ut som att du har tre faser nolla och jord framdraget och är det så är det bara att koppla in spisen.
MEN eftersom en spis betingar ett lite större värde så bör man mäta upp och kolla så att alla trådarna verkligen ligger på rätt ställe.

• Gilla
Bockstensmannen och 2 till
  • Laddar…
Röd är givetvis nolla i huset! Men mät för säkerhets skull alla kablar med en multimeter. Allt annat är galenskap.
Är spisen trefas 400v eller 3x230v?

Röd brukar vara skyddsjord. Varför är du så säker på att den är nolla i TS hus?

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Röd är givetvis nolla i huset! Men mät för säkerhets skull alla kablar med en multimeter. Allt annat är galenskap.
Är spisen trefas 400v eller 3x230v?
Förvirra inte i onödan, om du tittar på bilden finns med stor sannolikhet tre faser (vita) nolla (svart) och jord (röd). När TS mätt upp det också är det dags att koppla in den nya spisen.

• Gilla
Bockstensmannen och 3 till
  • Laddar…
Röd varcskyddsjord fram till början av 70-talet. Dessutom sitter den i mitten med en större skruv.

Ta ut en elektriker som kollar i centralen att det verkligen är rätt färger så inte någon klubb varit framme, dels kollar att alla skruvar är åtdragna. Står ibland på äldre centraler att man skall kolla att nollskruvarna är åtdragna ordentligt.

Sedan när du ändå har elektriker ute kanske fundera på en ny matning dom följer färgstandard även om det inte är tekniskt nödvändigt. Men när jag bytte kostade en ny Nexans bara 50 kronor metern så det försvinner liksom i alla fasta kostnader.

Passa även på att gödsla med extra uttag om det går att dra snyggt för I ett kök har man alltid för få uttag. 10 stycken Dubbel uttag går det åt på olika ställen i köket för att man skall känna sig komfortabel.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Jag hade en elektriker hemma när vi kopplade in ny spis i ett annat kök här i huset, där var ett fyrledat Periplex uttag, den spisen hade ingen nolla framdraget och saknade kabel för nolla. Så jag vet att Röd var jord sedan innan (huset är byggt 1970 så det var precis innan de nya färgerna kom tyvärr). Detta kök har stått helt oanvänt sedan byggnationen och är mer ett pentry än ett riktigt kök, men någon hemmapulare lär inte varit där iallafall. Turligt nog hade den gamla spisen nya färgerna på keblaget och även en nolla så det var framdraget en sådan. Så nu är det inkopplat och det fungerar bra utan några konstigheter.
Blir dock elektriker för att sätta ett nytt eluttag då det endast fanns ett installerat.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.