Medlem
· Väster götaland
· 378 inlägg
Skulle koppla in en lite nyare spis i köket och såg det var inget uttag utan ”Sockerbit”.(bild2)
Den nya spisens kablar har den ”nya” färgstandarden med gulgrön jord, blå nolla och 3 st faser grå,brun,svart.(bild 1)
Gamla i ”Sockerbiten” verkar det som faserna är vita (3st) och den röda är jord. Och den Svarta är neutral/nolla?
Har jag begripit rätt? Ser faktiskt ut som den gamla ugnens kablar är ”nya” färgstandarden.
Har såklart kopplat ur de tre säkringarna och kollat att det är strömlöst.
Tacksam för svar.
Den nya spisens kablar har den ”nya” färgstandarden med gulgrön jord, blå nolla och 3 st faser grå,brun,svart.(bild 1)
Gamla i ”Sockerbiten” verkar det som faserna är vita (3st) och den röda är jord. Och den Svarta är neutral/nolla?
Har jag begripit rätt? Ser faktiskt ut som den gamla ugnens kablar är ”nya” färgstandarden.
Har såklart kopplat ur de tre säkringarna och kollat att det är strömlöst.
Tacksam för svar.
Ett tråkigt svar kanske men jag skulle verkligen rekommendera en elektriker. Har läst flera trådar om spisar som gått sönder så fort de kopplats in. Utan undantag har det varit personer som du och jag, som inte har full koll på vad vi inte kan inom elektricitet...
Medlem
· Väster götaland
· 378 inlägg
Medlem
· Väster götaland
· 378 inlägg
Det ser ut som att du har tre faser nolla och jord framdraget och är det så är det bara att koppla in spisen.
MEN eftersom en spis betingar ett lite större värde så bör man mäta upp och kolla så att alla trådarna verkligen ligger på rätt ställe.
MEN eftersom en spis betingar ett lite större värde så bör man mäta upp och kolla så att alla trådarna verkligen ligger på rätt ställe.
Röd är givetvis nolla i huset! Men mät för säkerhets skull alla kablar med en multimeter. Allt annat är galenskap.
Är spisen trefas 400v eller 3x230v?
Är spisen trefas 400v eller 3x230v?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Förvirra inte i onödan, om du tittar på bilden finns med stor sannolikhet tre faser (vita) nolla (svart) och jord (röd). När TS mätt upp det också är det dags att koppla in den nya spisen.Huddingebo skrev:
Medlem
· Halland
· 4 103 inlägg
Röd varcskyddsjord fram till början av 70-talet. Dessutom sitter den i mitten med en större skruv.
Ta ut en elektriker som kollar i centralen att det verkligen är rätt färger så inte någon klubb varit framme, dels kollar att alla skruvar är åtdragna. Står ibland på äldre centraler att man skall kolla att nollskruvarna är åtdragna ordentligt.
Sedan när du ändå har elektriker ute kanske fundera på en ny matning dom följer färgstandard även om det inte är tekniskt nödvändigt. Men när jag bytte kostade en ny Nexans bara 50 kronor metern så det försvinner liksom i alla fasta kostnader.
Passa även på att gödsla med extra uttag om det går att dra snyggt för I ett kök har man alltid för få uttag. 10 stycken Dubbel uttag går det åt på olika ställen i köket för att man skall känna sig komfortabel.
Ta ut en elektriker som kollar i centralen att det verkligen är rätt färger så inte någon klubb varit framme, dels kollar att alla skruvar är åtdragna. Står ibland på äldre centraler att man skall kolla att nollskruvarna är åtdragna ordentligt.
Sedan när du ändå har elektriker ute kanske fundera på en ny matning dom följer färgstandard även om det inte är tekniskt nödvändigt. Men när jag bytte kostade en ny Nexans bara 50 kronor metern så det försvinner liksom i alla fasta kostnader.
Passa även på att gödsla med extra uttag om det går att dra snyggt för I ett kök har man alltid för få uttag. 10 stycken Dubbel uttag går det åt på olika ställen i köket för att man skall känna sig komfortabel.
Medlem
· Väster götaland
· 378 inlägg
Jag hade en elektriker hemma när vi kopplade in ny spis i ett annat kök här i huset, där var ett fyrledat Periplex uttag, den spisen hade ingen nolla framdraget och saknade kabel för nolla. Så jag vet att Röd var jord sedan innan (huset är byggt 1970 så det var precis innan de nya färgerna kom tyvärr). Detta kök har stått helt oanvänt sedan byggnationen och är mer ett pentry än ett riktigt kök, men någon hemmapulare lär inte varit där iallafall. Turligt nog hade den gamla spisen nya färgerna på keblaget och även en nolla så det var framdraget en sådan. Så nu är det inkopplat och det fungerar bra utan några konstigheter.
Blir dock elektriker för att sätta ett nytt eluttag då det endast fanns ett installerat.
Blir dock elektriker för att sätta ett nytt eluttag då det endast fanns ett installerat.
Produkter som diskuteras i tråden