Hej, vi köpte vårat hus för 2 år sedan och vi drog om all el , tyvärr var jag för snabb och oaktsam så när jag tog bort en fläktliknande termostat på gästtoaletten utan att tänka mig för. Märkte förra vintern att förmodligen var den kopplad till elgolvvärmen i stora badrummet (ja det är kallt nu). Min fråga är om det går att koppla på golvvärmen på nytt med en ny termostat. Det är två kablar som går ur väggen med en blå och röd kabel ur vardera.
Moderator
· Stockholm
· 52 748 inlägg
Det där ser lite märkligt ut. Jag ser ingen skyddsjord på kablarna som kommer där. Det får mig att fundera över om det kan vara kabel för klenspänning (typ 48V). Det du tog bort var kanske mer än en termostat.
Förr, innan det fanns jordfelsbrytare så användes golvvärme med klenspänning, som enda tillåtna i badrum. Även senare används klenspänningsystem ibland, för det ger lägre bygghöjd.
Förr, innan det fanns jordfelsbrytare så användes golvvärme med klenspänning, som enda tillåtna i badrum. Även senare används klenspänningsystem ibland, för det ger lägre bygghöjd.
Ja det såg ut som en fläkt, därav märkena bakom där ”fläkten” satt. Badrummet renoverades innan 2005 så det kan nog stämma. Allt var ojordat i huset tidigare. Är inte helt hundra men har för mig att märket på enheten var kelvinH hempularen skrev:Det där ser lite märkligt ut. Jag ser ingen skyddsjord på kablarna som kommer där. Det får mig att fundera över om det kan vara kabel för klenspänning (typ 48V). Det du tog bort var kanske mer än en termostat.