Har en gammal spis som jag skulle vilja byta ut mot induktion. Hur skall jag tänka vid inköp har jag 400v ifrån väggen och är det en fas eller?
Behöver berätta för en elektriker.

Tack på förhand

• Elektrisk kabelanslutning med tre ledningar som sticker ut från en vägg, delvis täckt av vit färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema för spänningskopplingar på spis, visar olika alternativ för 230V och 400V anslutningar.
    Skapa konto
landton landton skrev:
Har en gammal spis som jag skulle vilja byta ut mot induktion. Hur skall jag tänka vid inköp har jag 400v ifrån väggen och är det en fas eller?

Tack på förhand
På bilden ser det bara ut som tre ledare varan ev är jord.
Så omöjligt att veta om det är fas ,nolla , jord, eller fas,fas,jord utifrån det skulle jag säga. Viktigare är också hur det ser ut innanför kåpan till kontakten: Kan ju vara framdraget mer där.

Brukar fas vara blå?
Känns som det borde vara 4 kablar om det är 3 fas

Du har säkert enfas kopplad enligt översta bilden, Fas, Nolla, skyddsjord.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
landton landton skrev:

Tack på förhand
Hur ser gruppcentralen ut?
Är det en/två/tre säkringar till spisen?

Elementspänningen är 230V så nolla måste kopplas på den gamla spisen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
landton landton skrev:
Brukar fas vara blå?
Nolla brukar vara blå, men man kan inte alltid lita på färgerna även om gul/grön ska vara helig åtminstonde

du behöver definitivt en elektriker om du inte vill koppla in induktionen med begränsad effekt

landton landton skrev:
Brukar fas vara blå?
Trefas UTAN nolla MED skyddsjord = fyra inkopplade trådar.

Trefas MED nolla och skyddsjord = fem inkopplade trådar.

Eftersom befintliga spisen har 230V i elementspänning så MÅSTE nollan finnas i dosan.

Eftersom vi inte kan se in i dosan i nuvarande bilden så kan vi i dagsläget bara konstatera att det som minimum finns fas, nolla & skyddsjord i dosan.

Bild på gruppcentralen kan ge ledtrådar om det finns teoretisk möjlighet till att det finns eller kan dras fram trefas.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Trefas UTAN nolla MED skyddsjord = fyra inkopplade trådar.

Trefas MED nolla och skyddsjord = fem inkopplade trådar.

Eftersom befintliga spisen har 230V i elementspänning så MÅSTE nollan finnas i dosan.

Eftersom vi inte kan se in i dosan i nuvarande bilden så kan vi i dagsläget bara konstatera att det som minimum finns fas, nolla & skyddsjord i dosan.

Bild på gruppcentralen kan ge ledtrådar om det finns teoretisk möjlighet till att det finns eller kan dras fram trefas.
säkringsstorleken kan ge en hint om det går att driva en induktionsspis

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
T
Den har 20A säkring, får kolla närmare om jag kan be någon mäta.

• Elcentral med 20A säkring och porslinssäkringar i ett skåp med märkningen "A9 Våxelström 380/220 Volt".
    Skapa konto
Då har du 20 A enfas till spisen. Du kan välta ny spis i princip helt fritt då 99% av dem kan anslutas till enfas 230 V. Så 230 V är det enda du behöver fråga om.

Sedan kan det vara bra att välja en spis där man kan ställa in en effektbegränsning som ett skydd mot att du oavsiktligt bränner din säkring. Ingen elektriker kan ge dig mer effekt än dessa 20 A. Om du kört din gamla spis utan att bränna säkringen så har du nog redan lärt dig hur stor del av spisen du kan använda. En ny spis kan dock ha boostfunktioner som är roliga, men som tar ström.

Anslutningen till väggen är behörighetskrävande. Den som gjorde det förra gången gjorde fel när ledarna innanför kabelmanteln syns så där. Helst bör du låta montera ett uttag.

Illustration av en 230 V elanslutning för spis, visar en stickpropp och uttag, vilket påminner om vikten av korrekt installation.
Skapa konto

• Gilla
returen
  • Laddar…
T
Tack det skulle vara en sådan där periflex kontakt isåfall

Men hos tjejen som bor i en nyare lägenhet och har induktionshäll och ugn hon har 16A. Vad brukar det vara på tre fas?

Perilexuttag är klassade för 16 A så de går inte att använda i detta fall där man har 20 A säkring.

En "nyare" lägenhet bör ha trefas till spisen, och då säkrar man varje fas med 16 A.

Tony landhall skrev:
Tack det skulle vara en sådan där periflex kontakt isåfall
Nej, det där är ingen Perilexuttag/-kontakt, utan en enfasvariant som kallas "Norwesco spisuttag" efter tillverkaren.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.