Köpt en ny köksfläkt och tänkte dubbelkolla med någon mer kunnig om hur man kopplar in den på bästa/enklaste sätt alternativt om jag bör göra det helt korrekt och anlita en elektriker? Köksfläkten kommer med stickpropp och ovanifrån innertaket kommer fast installation (nolla, fas, jord) på 240 volt. Jag tänkte:
- Kapa stickproppen till fläkten
- Koppla ihop fläkt till fast installation via anslutningsdosa med plintar
- Fästa anslutningsdosan i väggen innanför fläktens "skorsten".
Är detta korrekt tänkt eller finns det någon enklare lösning? Spelar det någon roll vilken höjd anslutningsdosan sitter på? Hade så klart varit en fördel att slippa borra ytterligare ett hål för anslutningsdosan. Dragavlastning och låta dosan hänga löst? När jag plockade av gamla fläkten fann jag att man förlängt elkabeln till fläkten och endast skarvat med toppklämma och ett lager eltejp omkring men det kan väl knappast vara en godkänd lösning.
Uppskattar alla tankar jag kan få! Om elektriker rekommenderas vill jag ändå kunna förbereda så mycket som möjligt.
Är detta korrekt tänkt eller finns det någon enklare lösning? Spelar det någon roll vilken höjd anslutningsdosan sitter på? Hade så klart varit en fördel att slippa borra ytterligare ett hål för anslutningsdosan. Dragavlastning och låta dosan hänga löst? När jag plockade av gamla fläkten fann jag att man förlängt elkabeln till fläkten och endast skarvat med toppklämma och ett lager eltejp omkring men det kan väl knappast vara en godkänd lösning.
Uppskattar alla tankar jag kan få! Om elektriker rekommenderas vill jag ändå kunna förbereda så mycket som möjligt.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Har funderat på det också men utifrån vad jag läst här i forumet verkar de flesta rekommendera att använda sig av en fast anslutning när det finns. Finns heller inget bra ställe att sätta ett eluttag utan att det ligger synligt på kaklet/dra sladd synligt över kaklet.Alfredo skrev:
Någon som har koll på om min ursprungstanke är korrekt sätt att koppla ihop?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 783 inlägg
Du kan ansluta den fast i dosa om du vill.
Helst bör dosan vara fastskruvad, men den kan hänga löst, med dragavlastning, om den är skyddad mot att man drar i sladden.
Den finns annars denna skarv om den fungerar bättre
https://www.elbutik.se/product.html/kabelskarv-rak-3x15-mm-450v/16a-ip68
Då det är heller inte långt bort till uttag och stickpropp. Men jag antar att det är en installationskabel som kommer uppifrån. Då är det inte klockrent att montera ett sladduttag på den.
Tejp är inte förbjudet.... Men då ska man använda färsk tejp av god kvalitet och ett gott handlag för att det ska bli bra.
Helst bör dosan vara fastskruvad, men den kan hänga löst, med dragavlastning, om den är skyddad mot att man drar i sladden.
Den finns annars denna skarv om den fungerar bättre
https://www.elbutik.se/product.html/kabelskarv-rak-3x15-mm-450v/16a-ip68
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då det är heller inte långt bort till uttag och stickpropp. Men jag antar att det är en installationskabel som kommer uppifrån. Då är det inte klockrent att montera ett sladduttag på den.
Tejp är inte förbjudet.... Men då ska man använda färsk tejp av god kvalitet och ett gott handlag för att det ska bli bra.
Hur var den äldre fläkten inkopplad då? 🤔L lk999 skrev:Köpt en ny köksfläkt och tänkte dubbelkolla med någon mer kunnig om hur man kopplar in den på bästa/enklaste sätt alternativt om jag bör göra det helt korrekt och anlita en elektriker? Köksfläkten kommer med stickpropp och ovanifrån innertaket kommer fast installation (nolla, fas, jord) på 240 volt. Jag tänkte:
Produkter som diskuteras i tråden