Hej!

Sedan jag började renovera min lägenhet så har jag fått mycket hjälp från olika trådar här på forumet men nu har jag fastnat i mitt arbete här hemma.

Jag har köpt 4 stycken P-132 A:
https://designlight.nu/catalog/products/p-132a-mini-downlight-led-12w

Och en Jolly Round 350mA: http://www.hidealite.se/Produkter/I..._Round/1712518-2246215.html?variantId=2246213

Jag har seriekopplat mina spotlights så mitt kopplingsschemat ser ut såhär:
Handritat kopplingsschema för seriekoppling av spotlights med beteckningar L, N, plus och minus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har jag kopplar L rakt in i Jollyn så den får konstant spänning.
På bilden under(bry er inte om färgerna på kablarna då jag använder dessa just nu för att testa allting) är det den svarta kabeln som går in i L.

Sen har jag kopplat den andra svarta kabeln som sitter i N rakt in i strömbrytaren (som jag f.ö använder mig av en push-dim funktion med fjäder).
Dimbart LED-drivdon med inkopplade kablar mot en vit vägg.
Skapa konto

Jag har även testat att koppla in L i Push L.

Inte ens ett litet ljus har kommit från spotlightsen en enda gång...

Jag har testat att koppla in en lampa i strömbrytaren för att se så den fungerar och det gör den.
Brun kabel = L från en annan strömbrytare
Svart kabel = N som går till drivdon
Närbild av ett öppet elektriskt vägguttag med synliga klemmor för anslutning av kablar.
Skapa konto

Vad gör jag för fel?

Mvh JB

Du behöver en fast fas och nolla på L och N på Jollyn, sen drar du en tråd från strömbrytaren till Push L. När du säger "Sen har jag kopplat den andra svarta kabeln som sitter i N rakt in i strömbrytaren (som jag f.ö använder mig av en push-dim funktion med fjäder)." så är det där det låter tokigt. Om jag förstår dig rätt har du kopplat jollyn utan nolla vilket den behöver.

Du har inte kopplat in någon styrsignal, pucken ska väl ha fas och nolla permanent samt styrning över 0-10V eller över push

M Matten skrev:
Du behöver en fast fas och nolla på L och N på Jollyn, sen drar du en tråd från strömbrytaren till Push L. När du säger "Sen har jag kopplat den andra svarta kabeln som sitter i N rakt in i strömbrytaren (som jag f.ö använder mig av en push-dim funktion med fjäder)." så är det där det låter tokigt. Om jag förstår dig rätt har du kopplat jollyn utan nolla vilket den behöver.
Jaha. Jag har använt min tänd som N..

Nu fungerar allting efter att jag kopplat N från proppskåp till N i Jollyn. Sen kabel från strömbrytaren till Push L och L in i Jollyn från proppskåp.

Tack så mycket för hjälpen!

Om jag skulle koppla in L från strömbrytaren istället för att ha fast fas. Vad skulle hända då?

E elmont skrev:
Du har inte kopplat in någon styrsignal, pucken ska väl ha fas och nolla permanent samt styrning över 0-10V eller över push
Korrekt. Det fungerar nu :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.