P
Hej!

Köksfläktsproblem!

Har en köksfläkt från första världskriget samt en mekanisk frånluftsfläkt på taket, även den i samma årgång. Detta sittandes i/på ett radhus från -77 som just nu renoveras nått så in i....

Har lyckats klura ut att takfläkten ska styras av köksfläkten på något jä*la vis. Skulle byta kopplingsdosa bakom kryddhyllan men kopplade loss det gamla lite väl fort, utan att kolla hur det faktiskt skulle vara.

En gammal köksfläkt med lösa kablar och en frånluftsslang i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeln som hör hemma i köksfläkten har fyra trådar, se bild. Från takfläkten kommer brun fas, blå nolla och gröngul jord. Samma färger matar också från central. Hur ska jag koppla? Har prövat men får det bara att bli så att fläkten låter som att den ska explodera på läge 1 och 2 (av 3 möjliga) alternativt att takfläkten inte går alls förutom i läge 3, vilket ju också påverkar frånluftsventilationen i badrum och tvättrum. Vad jag förstår ska alltså läge 1-3 på köksfläkt reglera tempot på fläkten på taket. Kallas alliance? Eller? Tidigare hade vi köksfläkten ständigt på läge 2 och ”öppnade” den bara när vi brassa käk. Önskar nå dit igen...

Tack på förhand.

Redigerat:
Magnus E K
Finns väl bara två olika (rimliga) sätt att koppla det där på. Alla gul/grön ihop, alla blå (neutralledare) ihop. Sen gissar jag svart från matningen till svart på köksfläkten, brun från köksfläkten till svart till takfläkten. Enda frågetecknet är vilken som är vilken av den svarta och bruna i köksfläktens kabel, men normalt var det svart som (första) fas på den tiden och brun som tändtråd/övrigt.

P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns väl bara två olika (rimliga) sätt att koppla det där på. Alla gul/grön ihop, alla blå (neutralledare) ihop. Sen gissar jag svart från matningen till svart på fläkten, brun från fläkten till svart till taket. Enda frågetecknet är vilken som är vilken av den svarta och bruna i köksfläktens kabel, men normalt var det svart som (första) fas på den tiden och brun som tändtråd/övrigt.
Precis så jag gjort. Men då får jag de två alternativen jag beskrev i trådstarten. Märkligt...

Magnus E K
I så fall är det antagligen tvärtom, dvs att brun på köksfläktens kabel ska ha fast ingående fas och den svarta är den utgående som ska kopplas ihop med takfläkten.

P
Magnus E K Magnus E K skrev:
I så fall är det antagligen tvärtom, dvs att brun på köksfläktens kabel ska ha fast ingående fas och den svarta är den utgående som ska kopplas ihop med takfläkten.
Ja då får jag det andra av de två felen.. :)

Magnus E K
I värsta fall kan något ha gått sönder av felkoppling :(

Samma system finns i mina föräldrars villa från sent 70-tal, men tyvärr har jag aldrig studerat hur det är kopplat. Ska undersöka det när jag kommer dit nästa gång, men blir nog inte förrän tidigast nästa månad.

Jag har exakt samma system här hemma. Kablarna i vårt hus är svart fas, blå nolla och såklart gulgrön jord. Bytte till en ny Cylinda i somras utan bekymmer. Prova att byta till svart från spisfläkt till svart takfläkt. Det kan va så att spisfläkten har de nya kabelfärgerna och då är brun inkommande fas och svart tändtråd till takfläkten.

Vi har exakt samma fläkt och säkert samma på taket med. Sitter just nu med trasigt system då varken fläkt inne eller på taket funkar. vad har du bytt till? Kanske man kan få lite tips :)

Hej

Kanske ute på djupt vatten. Såg en annan tråd med en bra bild på koppling från "berka12". Liknar den aktuella .
https://www.byggahus.se/forum/threads/styra-franluftsflaekten-pa-taket.332689/

Frånluftsfläkten i huset skall inte vara kopplat till köksfläkten (imkanalen) vilket ej är tillåtet idag. Men möjligtvis vill man påverka frånluftsfläkten för att undvika baksug i frånluftsanslutningarna i rummen när man drar på köksfläkten rejält. Men har man konstaterat att takfläkten suger ut från köksfläktens slang också så är detta nog en hyfsat udda grej.

Jag brukar kika på soliduct.com för fläktar. Lycka till

P
Jenny Amaya Jenny Amaya skrev:
Vi har exakt samma fläkt och säkert samma på taket med. Sitter just nu med trasigt system då varken fläkt inne eller på taket funkar. vad har du bytt till? Kanske man kan få lite tips :)
Köpte en ny alliance-fläkt från Cylinda så nu funkar det. Fungerar inte takfläkten ens om du kopplar förbi köksfläkten? Visserligen för den gå på full fräs då, men det borde utesluta att takfläkten är paj.

aaaaah ska kolla på detta. Var uppe på taket och tryckte ner spärren för hand å rörde runt lite i fläkten osv. Men funkade fortfarande inte.
Problemet kom efter jag dragit proppen i köket för jag skulle fixa med ett uttag. Efter det var bägge stendöda. Men tack för tipset om Cylinda. Dags å byta ut skiten inne ändå :)

P
Jenny Amaya Jenny Amaya skrev:
aaaaah ska kolla på detta. Var uppe på taket och tryckte ner spärren för hand å rörde runt lite i fläkten osv. Men funkade fortfarande inte.
Problemet kom efter jag dragit proppen i köket för jag skulle fixa med ett uttag. Efter det var bägge stendöda. Men tack för tipset om Cylinda. Dags å byta ut skiten inne ändå :)
En dragen säkring borde inte ha pajat två prylar rakt av.. men fan vet. ;)

P pathal skrev:
En dragen säkring borde inte ha pajat två prylar rakt av.. men fan vet. ;)
Alltså den har levt sitt eget liv i några år. Någon sa att det fanns en säkerhetsmojäng i fläkten på taket som slagit ifrån. Men tycker det verkar märkligt om det ska hända varje gång proppen går ‍♀️

Som ni ser hade den stått stilla till å från å samlat damm. Men nu immar hela huset igen. ska genast googla på en ny inomhusfläkt iaf.

• En kraftigt dammig takfläktmotor med en säkerhetsanordning och kablar, som indikerar bristande underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.