Hej!

Jag tänkte koppla in min induktionsspis själv. Men jag börjar kanske ångra mig. Jag är inte helt ohändig men har lite dålig koll på el, speciellt i teori...

Hur ska jag koppla det här? Jag bor i ett hus från 96 så elen är "ganska" nygjord...

Klarar jag ut det, eller ska jag trots allt ta hit en elektriker?

i_spisen_krymp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

schema_krymp.jpg
Skapa konto

Sladd_krymp.jpg
Skapa konto

Vad har du att koppla in den i då?

Ja, förlåt, kontakten missade jag ju...

Det är andra ändan på kontakten som jag tog kort på med sladdarna i föregående inlägg...

kontakt_krymp.jpg
Skapa konto

Men är det nån nolla i väggen?

mr.Ola skrev:
Men är det nån nolla i väggen?
Ja, jag tänkte kolla det nu... för säkerhets skull... Men är det som det ska så är det det...

Om det är nolla i väggen så hade jag kopplat enl alternativ 4, 400V 3-fas.
BRUN- 1
SVART-2
VIT-3
BLÅ-5
GRÖN/GUL-JORD
bygel MELLAN 4-5

Nedersta schemat funkar. Överväg att anlita en elektriker.

Nu har jag mätt så att jag har nolla fram och tre faser...

Jo jag överväger elektriker, men det känns samtidigt som att när jag väl fått koll på vilken sladd som ska gå vart så är det inte så svårt... Eller är det något uppenbart som jag har missat?

Gallianoman skrev:
Nu har jag mätt så att jag har nolla fram och tre faser...

Jo jag överväger elektriker, men det känns samtidigt som att när jag väl fått koll på vilken sladd som ska gå vart så är det inte så svårt... Eller är det något uppenbart som jag har missat?
Ingen jord?

Har du tillgång till summer så kan du ju alltid summra ledarna mellan perilexkontakten och den uppskalade änden för att se att blå verkligen hamnar på nollan, annars går den ju att öppna för att kolla det också! men det där ska inte vara något problem förutsatt att det verkligen finns en nolla i väggen!

Verkar rimligtvis vara nolla då! Kolla bara så att skruv 5 i spisen - blå verkligen kommer i kontakt med nollan då!
Lycka till!

mr.Ola skrev:
Om det är nolla i väggen så hade jag kopplat enl alternativ 4, 400V 3-fas.
BRUN- 1
SVART-2
VIT-3
BLÅ-5
GRÖN/GUL-JORD
bygel MELLAN 4-5
Nu har jag kopplat enligt ovan, och jag har sett till så att femte "skruven" har bra kontakt med den blå sladden...

Vågar jag koppla in då? Blir lite nervös när folk pekar på elektriker för det är ju inte så svårt när man vet vilken kabel som ska gå vart....

Vill också passa på att tacka för hjälpen och säga att jag tycker att det här är ett kanonforum!
Snabba svar och förhoppningsvis, rätta svar... :)

Det är bara å koppla in, men det har du kanske gjort vid det här laget?! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.