Hej!
Hur ska jag koppla fem kablar till fyra i stickproppen?
Har fyra kablar i vägguttaget till spisen men hällen har fem kablar.
Gärna en förklaring för en ”femåring” 🙈
Står mitt i en köksrenovering 🫣
Lade till undersidan på hällen.
Hur ska jag koppla fem kablar till fyra i stickproppen?
Har fyra kablar i vägguttaget till spisen men hällen har fem kablar.
Gärna en förklaring för en ”femåring” 🙈
Står mitt i en köksrenovering 🫣
Lade till undersidan på hällen.
Redigerat:
Är det en spis med häll och ugn eller bara en häll? Enbart häll brukar oftast ha fyra trådar. Men i båda fallen behöver du en neutralledare (nolla) framdragen till uttaget. Jag sitter så att jag inte kan se bilderna nu.Pierre Söderfjord skrev:
Bara en häll men med fem trådar.D datja skrev:
Bifogar bilder om du får möjlighet.
Ser ut som du saknar nolla i uttaget, och vill du då ansluta en häll med 230 V elementspänning till detta är svaret enkelt: Det Går Inte.
Du behöver göra om gruppledningen till uttaget.
Du behöver göra om gruppledningen till uttaget.
Ja, som fotografen sa så måste en till ledare dras från centralen. Men är det en häll med många zoner (eftersom den vill ha trefas)? Det kanske skulle duga med tvä faser, nolla och jord. Om så är fallet kan man låta en av de fyra vara nolla och ha hällen fast ansluten, men man måste ändå in och gräva i centralen så det är en sämre lösning. Du behöver ta dit en elektriker och be honom ordna med ett fullkopplat perilexuttag.
Hur är din ugn ansluten?
Hur är din ugn ansluten?
Separat ugn med 220vD datja skrev:Ja, som fotografen sa så måste en till ledare dras från centralen. Men är det en häll med många zoner (eftersom den vill ha trefas)? Det kanske skulle duga med tvä faser, nolla och jord. Om så är fallet kan man låta en av de fyra vara nolla och ha hällen fast ansluten, men man måste ändå in och gräva i centralen så det är en sämre lösning. Du behöver ta dit en elektriker och be honom ordna med ett fullkopplat perilexuttag.
Hur är din ugn ansluten?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Det är väl inte en Bosch snikmodellel?Höghus skrev:
Det är en Siemens spishäll (dvs ingen ugn) på 6600 W.
Snikvarianterna är ju när det ligger på den effekten med ugn, där ugnen tar ena fasen.
Jag skulle se till att få ett nytt uttag med nolla draget från centralen.
Sen går den att köra på 2 faser enligt installationsanvisningen.
"Vid anslutningstyp 3N~ -se anslutningsschema- kan fasen på Kl. 1, på installationssidan användas för anslutning av ytterligare apparater."