Tjenare! Tänkte byta ut några strömställare i huset, och funderar i samband med det om det skulle vara smart att få in en plejd till utebelysningen!
Det sitter en kron i hallen idag där en knapp styr hallens belysning och en styr utebelysningen.
Funkar en plejd CTR-01 för mitt ändamål då?
Och för att få plejden att funka med utebelysningen men samtidigt ha kvar knappen för hallens belysning så kopplar jag väl enligt nedan schema, inte sant? Tänker jag rätt?

Då jag inte har nolla nere i strömställaren så tänker jag att jag sätter plejden uppe i dosan ovanför, ska gå enligt manualen, inte sant? Ska få plats!

Och förutom då att plejden i sig ska ha fast fas och nolla, så tar jag befintlig tändtråd till utebelysningen och klipper den, och kopplar in tråden som går ut till utebelysningen in på "L ut" i plejden.
Och tråden som blir över, "gamla tändtråden" kör jag väl bara rakt in i antingen plint 1 eller 2 för att då trigga belysningen via knappen?
Funkar den funktionen som så att den tänder om plejden (tidur/astro) har släckt och släcker om plejden har tänt?
När återgår den isåfall till astro/tids-styrningen? Eller bryter man den funktionen helt tills nästan cykel då nästa dag om man går in och använder knappen?

Och den knappen behöver väl vara återfjädrande? Och då jag tänkte köra schneiders kron så borde jag väl kunna sätta fjäder på den delen som just går till utebelysningen och låta knappen till hallens belysning vara som vanligt utan fjäder? Funkar det?

Tänker jag rätt här?

Tack! :)

• Elektriskt kopplingsschema som visar installation av Plejd CTR-01 för utebelysning och befintlig knapp för hallbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
S.Romagnoli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.