Hej,

Jag är helt ny är på bygghemma men jag har läst en del trådar här genom åren och en sak är säker! Här finns det kunniga, trevliga och hjälpsamma användare, så jag hoppas jag blir lite klokare efter min post.

Jag har precis gett mig in i hemautomationens värld och köpt en homey samt 4 st Qubino mini dimmrar. Idag sitter det vanliga dimmrar som jag vill koppla in dessa på.

Jag har inte någon erfarenhet av att koppla och är absolut beredd på att ringa in en fackman, men jag är alltid intresserad av att lära mig något nytt, så jag börjar med att ta hjälp av er.

Jag köpte Qubino dimmrarna i stundens hetta under mellandagarna utan att veta om dem skulle passa i mina doser, nu när jag har testat lägga in en puck bakom en dimmer så får den inte plats tillsammans med dimmern, trots att det skall vara den minsta på marknaden, vad har jag missat? Eller har jag köpt fel dimmer?

Med vänlig hälsning,

Andreas

• En hand håller en öppen elektrisk väggdosa med kablar och en för liten dimmer som inte passar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Qubino mini-dimmer placerad på en grå textil yta med synliga anslutningsskruvar och en inkopplad svart kabel.
    Skapa konto
  • En vanlig väggmonterad dimmerströmbrytare på en texturerad vit vägg.
    Skapa konto
Sätt den i en kopplingsdosa så får det nog plats! Att sätta något bakom en dimmer är väldigt svårt då dom är väldigt djupa :)

Menar du att sätta en utanpåliggande kopplingsdosa?

C Cinema skrev:
Menar du att sätta en utanpåliggande kopplingsdosa?
Nej, har du ingen k-dosa som sitter i anslutning med dimmern och lampan den ska styra? Oftast brukar dom sitta lite ovanför apparatdosan där dimmern sitter. Dom trådarna i dimmern, går dom direkt ut till lampan den styr eller går den först förbi en Kopplingsdosa?
B Berrabus123 skrev:
Sätt den i en kopplingsdosa så får det nog plats! Att sätta något bakom en dimmer är väldigt svårt då dom är väldigt djupa :)

Qubino dimmern är inte tänkt att användas tillsammans med vriddimmer. De brukar användas med en vanlig strömbrytare som man sätter en impulsfjäder i.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Finns det några varianter av smart belysning som kan användas bakom befintlig dimmer på det sätt TS tänkt sig?

T torusy skrev:
Qubino dimmern är inte tänkt att användas tillsammans med vriddimmer. De brukar användas med en vanlig strömbrytare som man sätter en impulsfjäder i.
Jaha, ni får gärna tipsa mig om vad som passar bakom en vriddimmer, tack.

Det går inte att dimra med både med både en befintlig vriddimmer och en dimmerpuck.
Svar alltså: Finns ingen sådan produkt.
Alla inbyggnadsdimrar skall användas med en vanlig strömbrytare, och så sätter man dit en liten impulsfjäder så att strömbrytaren funkar som en musknapp.

Dock finns det en zwave-dimmer som i sig själv är en vriddimmer. https://www.m.nu/dimrar/heatit-z-di...vfpHsxTsDUVrJAX4WiaBiI2ZXyfQ5N7gaAudoEALw_wcB

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det går inte att dimra med både med både en befintlig vriddimmer och en dimmerpuck.
Alla inbyggnadsdimrar skall användas med en vanlig strömbrytare, och så sätter man dit en liten impulsfjäder så att strömbrytaren funkar som en musknapp.

Dock finns det en zwave-dimmer som i sig själv är en vriddimmer. [länk]
Är detta en unik produkt eller finns fler alternativ likt denna? Speciellt för Zigbee?

martin43 martin43 skrev:

Dock finns det en zwave-dimmer som i sig själv är en vriddimmer. [länk]
Tack. Utan att gå allt för mycket offtopic, men skall jag satsa på att endast köpa ikeas "trådfri lampor" och deras gateway istället för dos dimmern? Då allt ändå går via homey, frågan är bara om det är lika stabilt som kopplat dos dimmern som du skickade? Skulle det funka så slipper jag även kopplingen, samt att man kan använda den gamla dimmern när man vill.

C Cinema skrev:
Tack. Utan att gå allt för mycket offtopic, men skall jag satsa på att endast köpa ikeas "trådfri lampor" och deras gateway istället för dos dimmern? Då allt ändå går via homey, frågan är bara om det är lika stabilt som kopplat dos dimmern som du skickade? Skulle det funka så slipper jag även kopplingen, samt att man kan använda den gamla dimmern när man vill.
Ska du använda Trådfri-ljuskällor, så måste spänningen konstant vara på. Det lär ej heller funka att ha en dimmer före den intelligentia ljuskällan.

2 st z wave-dimmer är nu beställda. Återkommer när dem har anlänt.

Nu är bägge 2 inkopplade och inlagda i Homey. Funkar hur bra som helst! Kan varmt rekommendera dem! Tack för tipset @martin43

• Hand som håller en eluttaget framför öppen elinstallation i vägg.
    Skapa konto
  • Dimmerströmbrytare monterad på en vägg, rekommenderad och fungerande med Homey-smartsystem.
    Skapa konto
  • Gilla
NyHusägare2021 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.