Hej,
Jag är helt ny är på bygghemma men jag har läst en del trådar här genom åren och en sak är säker! Här finns det kunniga, trevliga och hjälpsamma användare, så jag hoppas jag blir lite klokare efter min post.
Jag har precis gett mig in i hemautomationens värld och köpt en homey samt 4 st Qubino mini dimmrar. Idag sitter det vanliga dimmrar som jag vill koppla in dessa på.
Jag har inte någon erfarenhet av att koppla och är absolut beredd på att ringa in en fackman, men jag är alltid intresserad av att lära mig något nytt, så jag börjar med att ta hjälp av er.
Jag köpte Qubino dimmrarna i stundens hetta under mellandagarna utan att veta om dem skulle passa i mina doser, nu när jag har testat lägga in en puck bakom en dimmer så får den inte plats tillsammans med dimmern, trots att det skall vara den minsta på marknaden, vad har jag missat? Eller har jag köpt fel dimmer?
Med vänlig hälsning,
Andreas
Jag är helt ny är på bygghemma men jag har läst en del trådar här genom åren och en sak är säker! Här finns det kunniga, trevliga och hjälpsamma användare, så jag hoppas jag blir lite klokare efter min post.
Jag har precis gett mig in i hemautomationens värld och köpt en homey samt 4 st Qubino mini dimmrar. Idag sitter det vanliga dimmrar som jag vill koppla in dessa på.
Jag har inte någon erfarenhet av att koppla och är absolut beredd på att ringa in en fackman, men jag är alltid intresserad av att lära mig något nytt, så jag börjar med att ta hjälp av er.
Jag köpte Qubino dimmrarna i stundens hetta under mellandagarna utan att veta om dem skulle passa i mina doser, nu när jag har testat lägga in en puck bakom en dimmer så får den inte plats tillsammans med dimmern, trots att det skall vara den minsta på marknaden, vad har jag missat? Eller har jag köpt fel dimmer?
Med vänlig hälsning,
Andreas
Sätt den i en kopplingsdosa så får det nog plats! Att sätta något bakom en dimmer är väldigt svårt då dom är väldigt djupa
Nej, har du ingen k-dosa som sitter i anslutning med dimmern och lampan den ska styra? Oftast brukar dom sitta lite ovanför apparatdosan där dimmern sitter. Dom trådarna i dimmern, går dom direkt ut till lampan den styr eller går den först förbi en Kopplingsdosa?C Cinema skrev:
B Berrabus123 skrev:
Det går inte att dimra med både med både en befintlig vriddimmer och en dimmerpuck.
Svar alltså: Finns ingen sådan produkt.
Alla inbyggnadsdimrar skall användas med en vanlig strömbrytare, och så sätter man dit en liten impulsfjäder så att strömbrytaren funkar som en musknapp.
Dock finns det en zwave-dimmer som i sig själv är en vriddimmer. https://www.m.nu/dimrar/heatit-z-di...vfpHsxTsDUVrJAX4WiaBiI2ZXyfQ5N7gaAudoEALw_wcB
Alla inbyggnadsdimrar skall användas med en vanlig strömbrytare, och så sätter man dit en liten impulsfjäder så att strömbrytaren funkar som en musknapp.
Dock finns det en zwave-dimmer som i sig själv är en vriddimmer. https://www.m.nu/dimrar/heatit-z-di...vfpHsxTsDUVrJAX4WiaBiI2ZXyfQ5N7gaAudoEALw_wcB
Är detta en unik produkt eller finns fler alternativ likt denna? Speciellt för Zigbee?martin43 skrev:Det går inte att dimra med både med både en befintlig vriddimmer och en dimmerpuck.
Dock finns det en zwave-dimmer som i sig själv är en vriddimmer. [länk]
Tack. Utan att gå allt för mycket offtopic, men skall jag satsa på att endast köpa ikeas "trådfri lampor" och deras gateway istället för dos dimmern? Då allt ändå går via homey, frågan är bara om det är lika stabilt som kopplat dos dimmern som du skickade? Skulle det funka så slipper jag även kopplingen, samt att man kan använda den gamla dimmern när man vill.martin43 skrev:Det går inte att dimra med både med både en befintlig vriddimmer och en dimmerpuck.
Dock finns det en zwave-dimmer som i sig själv är en vriddimmer. [länk]
Ska du använda Trådfri-ljuskällor, så måste spänningen konstant vara på. Det lär ej heller funka att ha en dimmer före den intelligentia ljuskällan.C Cinema skrev:Tack. Utan att gå allt för mycket offtopic, men skall jag satsa på att endast köpa ikeas "trådfri lampor" och deras gateway istället för dos dimmern? Då allt ändå går via homey, frågan är bara om det är lika stabilt som kopplat dos dimmern som du skickade? Skulle det funka så slipper jag även kopplingen, samt att man kan använda den gamla dimmern när man vill.
Nu är bägge 2 inkopplade och inlagda i Homey. Funkar hur bra som helst! Kan varmt rekommendera dem! Tack för tipset @martin43