Jag ska koppla in en dimmer wmr-252 till strömbrytaren på väggen men vill vara säker på att det blir rätt. Vilken av de svarta kablarna på bilden ska till respektive uttag på dimmern? Spelar det någon roll vilken av dimmerns vita kablar jag sätter var i strömbrytaren? Se bild. Tacksam för svar!

• Hand som håller en dimmer bredvid en öppen väggströmbrytare med synliga svarta och vita kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera och kom med ett förslag så hjälper vi dig. Du måste ju själv förstå hur det ska kopplas, och vi ser för lite på bild för att kunna svara då det finns fler trådar i strömbrytaren och kanske även i dosan. Det medföljer i mitt tycke en tydlig installationsanvisning. Du behöver först identifiera vad för slags trådar du har i dosan, du behöver hitta fastråden och tändtråden till lampan och flytta dessa till nexapucken medan puckens egna två ledare kopplas till strömbrytaren.

Elektrisk installation med öppen strömbrytare visande svart, blå och brun tråd inkopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är jag helt med på. Jag förtydligar: Går det att avgöra vilken av de svarta som är fas resp. tändtråd utifrån hur den är inkopplad i strömbrytaren alt hur den är dragen väggen, den ena går uppåt och gissningsvis till lamputtaget, borde väl rimligen vara tändtråden?

Jag förstår att man kan mäta men har inget dylikt verktyg.

Båda svarta är fas och orange tändtråd så de svarta ska även i fortsättningen sitta ihop. Bäst är om du kopplar ihop dem med någon klämma (Ubåt, Wago etc) tillsammans med en kort stump som du tar dill puckens L. Alternativt se till att du får i båda på ett bra sätt i anslutningen L på dimmern. Orange tändtråd kopplar du till andra skruven med pil/våg som utgående till lampan. Och sen kan du koppla vilken som av de vita trådarna till brytaren där svart respektive orange satt tidigare.

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.