Hej elmästare!
Köpte nytt (begagnat) bubbelkar då det gamla gav upp. Nu när jag öppnar kopplingsboxen på det gamla karet ser jag något jag aldrig sprungit på innan, nämligen 5 trådar i färgerna svart, brun, blå, grå och grön/gul. Brun ledare, blå neutral och gul/grön jord. Så långt är jag med. Men sen…

På det nya karet är det fyra svarta trådar och en jord. De svarta är märkta L1 och L2 samt N1 och N2.
Det intressanta är att bara L1 och N1 samt jord var inkopplat i det gamla när jag kopplade ur det.

Så, hur fan ska jag koppla nu? Är det bara L1 på brun, N1 på blå och jord på jord?

Lite bilder för info. Bild 1-3 är det gamla och bild 4 är det nya.

• Hand håller i elkablar i olika färger: blå, svart, brun, grå och gul/grön, i en kopplingsbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med elanslutningar: brun (LA), grå (LB), svart (LC), blå (N), gul/grön (E) för AC230V/50Hz visad i en hand.
    Skapa konto
  • Svart kabel märkt "H07RN-F 450/750V" mot en vit kakelvägg.
    Skapa konto
  • Fem svarta och en gul/grön eltråd hålls i en hand, märkta med L1, L2, N1, N2, och jord. Bakgrunden visar ett golv och en hylla.
    Skapa konto
Verkar som det begagnade bubbelkaret är tillverkat för den holländska marknaden!? Skaffa en riktig inkopplingsanvisning tycker jag är bäst att börja med. Kanske går det att köra med 2-fas med nolla och jord?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A
Vad står det i instruktionerna för den elektriska installationen?

J Josth skrev:
Verkar som det begagnade bubbelkaret är tillverkat för den holländska marknaden!? Skaffa en riktig inkopplingsanvisning tycker jag är bäst att börja med. Kanske går det att köra med 2-fas med nolla och jord?
Det nya karet är Svedbergs så troligtvis för Sverige. Tänker också att fas, neutral och jord räcker då för det var så det var kopplat när jag tog loss det.

Sista bilden
B byggare bobs bror skrev:
Det nya karet är Svedbergs så troligtvis för Sverige. Tänker också att fas, neutral och jord räcker då för det var så det var kopplat när jag tog loss det.
Det kan vara så att det nya matades med 2 faser och med 2 nollor. Kan vara så att elektroniken hade 1 fas med nolla och elpatronen 1 fas och nolla ( 230V element ) Så då gick det på 2 faser. Så att koppla in en 3 faskabel, blir att bara koppla in 2 faser från huset, lägga ihop nollorna till en nolla. Värmaren kan vara av kraftigare slag och då behöver den egen fas. Värmarna i SPA är rätt törstiga och behöver en 16 amp säkring.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
B byggare bobs bror skrev:
Nej, ditt bad är inte avsett för Sverige. Men du kan troligen koppla in det såsom Jonaserik beskriver.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, ditt bad är inte avsett för Sverige. Men du kan troligen koppla in det såsom Jonaserik beskriver.
Det finns SPA som är för både 1 fs och 2 fas inkoppling, det brukar vara i första hand för 1 fas, men kan genom att koppla om lite tampar i skåpet, så det blir för 2 fas. Det gäller då på ett nytt SPA att läsa elschemat exakt vad det står för att koppla om. Brukar hänvisas tex men att kabel si ellr så ska flyttas till den eller den, till man kommit till slutet av beskrivningen.

Tack för alla svar. Det nya karet har ingen uppvärmning utan bara bubbel. Tänker att det kanske påverkar. Och som sagt, det var bara inkopplat med fas, nolla och jord när jag kopplade ur det där det stod förut.

Det enda som ger svar på hur badet kan och bör kopplas in är märkskylten och inkopplingsanvisningen. Om det kopplas in på en fas, vilken minsta säkring krävs då?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.